Близько третини українців хоч раз спробували оплачувати товари та послуги через Інтернет, але тільки 7% роблять це регулярно. Такі результати опитування, що провела інформаційно-довідкова служба "559 Швидка довідка". З 400 осіб, опитаних під час дослідження, 7,5% взагалі не чули про інтернет-гроші, а 26,2% воліють оплачувати покупки в Інтернеті готівкою. Тим часом гроші в українському Інтернеті ходять чималі. Офіційної статистики щодо обсягів розрахунків у Мережі не існує, але в міжбанківській системі електронної доставки та оплати рахунків Portmone.com "Делу" повідомили, що в першому півріччі обсяг платежів через цю систему склав 85 мільйонів гривень. Зіставляючи цю цифру з даними опитування, можна припустити, що сумарний оборот за цей період становить 934 мільйона гривень. Президент Portmone.com Ігор Горін відзначає 73%-ве зростання у порівнянні з першим півріччям 2007 року і прогнозує, що до кінця цього року збільшення обсягу платежів складе не менше 100%. Платіжні картки Онлайн-платежі можна розділити на дві основні групи. Перша - платіжні системи, засновані на використанні банківських карток. Слід зазначити, що дебетові картки типу Maestro або Visa Electron не дають такої можливості - платити в Інтернеті можна тільки кредитними картками. Наприклад, Visa Classic та MasterCard. Більше половини учасників опитування, що роблять платежі в Інтернеті, використовують саме ці картки. Цьому сприяє їх відносно широке поширення, зарахування грошей на картки у вигляді зарплати, а також простота використання. Щоб здійснити платіж, найчастіше досить ввести номер картки і дату закінчення її дії на сайті інтернет-магазину або на сервері електронної платіжної системи. Однак із цією простотою пов'язаний високий ступінь ризику стати жертвою шахраїв, причому тут більш ризикує продавець. Будь-який охочий може передумати і повернути собі гроші, написавши у відділенні банку заяву "про несанкціоноване списання коштів". Такий запобіжний захід був спеціально введений банками на той випадок, якщо карткою скористалися зловмисники. Але на практиці повернути гроші можна й у тому випадку, якщо покупка дійсно зроблена. Електронні гроші Друга група - системи на основі так званих електронних грошей. В Україні працюють не менше десятка таких систем, найбільш популярні з яких WebMoney, "Яндекс.Деньги", "Укрмані". У них використовується внутрішня валюта системи - віртуальний замінник грошей. Зареєструвавшись, користувач одержує власний електронний гаманець, який може поповнити перерахуванням поштовим або банківським переказом, через банкомат або купивши картку поповнення рахунку. Крім високого ступеня безпеки, перевага електронних грошей полягає також у швидкості: потрібно тільки натиснути на кнопку - і адресат отримує кошти у свій електронний гаманець буквально через секунди. Тому електронні гроші особливо зручні для оплати товарів, які можуть бути доставлені каналами Інтернету відразу ж після їх покупки, - PIN-кодів, електронних книг, програмного забезпечення, музики і тому подібного. Головний недолік віртуальних грошей у порівнянні із платіжними картками - відсутність можливості відкликати свій платіж. Втім, для продавців це скоріше перевага, тому оплатити покупку через одну або кілька систем електронних платежів можна практично у всіх українських інтернет-магазинах. Серед інших недоліків електронних грошей експерти називають складність заведення грошей у систему в більшості регіонів України, відносну складність користування системою для людей, що не розбираються в IT, а також сіру бухгалтерську схему. До останнього часу діяльність систем електронних платежів практично не регулювалася державою. Але 25 червня цього року Нацбанк затвердив "Положення про електронні гроші в Україні", відповідно до якого випускати та погашати електронні гроші можуть тепер тільки банки. Самостійно приймати електронні гроші в обмін на готівку або безготівкові кошти (і навпаки) операторам ринку заборонили. Електронними грішми можна буде оплачувати товари та послуги тільки тих торговців, які уклали договори з банками. Представники компаній, які працюють із електронними грішми, неоднозначно сприйняли нові правила. Висловлювалася думка, що вони зупинять розвиток платежів. Однак експерти погоджуються, що в цілому дії НБУ направлені на наведення порядку в цій сфері. "Нічого не зміниться, крім того, що Нацбанк зможе побачити обсяги платежів, які будуть проходити через українську частину електронних валют", - вважає директор ТОВ "Перший український інтернет-реєстратор" В'ячеслав Черкашин. Що заважає розвитку На думку Ігоря Горіна, головний фактор, що стримує розвиток платежів через Інтернет, - низький рівень доходів населення. "Через Інтернет платять люди із середнім і високим рівнем доходів, - говорить Горін. - Аргумент про низьке проникнення Інтернету серед населення є наслідком, а не причиною". В'ячеслав Черкашин констатує небажання торговельних підприємств максимально автоматизувати свої взаємини з користувачами через Інтернет. Не останнім негативним фактором залишається неграмотність користувачів і, як наслідок, їх недовіра до інтернет-платежів. Наочний приклад - опитування Альфа-Банку серед клієнтів, підключених до інтернет-сервісу My Alfa-Bank. На питання: "Чому я не використовую можливість погашення кредиту через My Alfa-Bank?" 25% активних користувачів відповіли, що вони не довіряють платежу без підпису касира і квитанції. "Насправді, якщо клієнт оплатив послуги в касі, то існує можливість втрати паперової квитанції. У випадку з електронним платежем ви завжди можете повторно одержати виписку з вашого рахунку в банку", - коментує заступник голови правління Альфа-Банку Олена Лук’янчук. На її думку, підвищенням поінформованості населення про інтернет-платежі повинні активно займатися фінансові установи, платіжні системи та інші учасники ринку.
|