Понад половину квартир, виділюваних черговикам, "обтяжені" хабарами чиновникам. "ВД" з'ясовувала, чи реально домогтися в Україні того, щоб гроші з бюджету на будівництво житла витрачалися прозоро. "У районній адміністрації Києва мені сказали: або ти платиш $78 тис., або твою квартиру одержує більш "підготовлена" людина, - ділиться з журналістами "ВД" Сергій Медведенко (ім'я та прізвище змінені), дільничний міліціонер, колишній черговик. - На кону була 3-кімнатна квартира в центрі столиці (на той момент - вартістю $250 тис.). Так що я погодився". Про походження грошей наш співрозмовник делікатно промовчав. Втім, це тема для окремого розслідування. Тим часом юристи, які спеціалізуються на антикорупційній діяльності, відзначають, що за останні 10 років рівень корупції при розподілі казенних квартир досяг позначки в 50-70%. Казки українського лісу Насправді визначити, скільки всього грошей країна, в особі різних державних і місцевих органів влади, витрачає на зведення житла, вкрай складно. Зведеної інформації немає ні в Мінрегіонбуду, ні в МінЖКГ. "За моєю інформацію, на даний момент діють близько 450 державних житлових програм, які фінансуються з бюджету хаотично: якась - на 5%, якась взагалі не фінансується", - повідомив "ВД" Олексій Кучеренко, міністр з питань ЖКГ. У підсумку черга на поліпшення житлових умов, в якій, станом на 31 грудня 2007 р., перебували 1,3 млн родин, практично не рухається. "Нинішні темпи будівництва житла вирішать цю проблему не раніше, ніж через 65 років", - констатує Роман Жуковський, керівник Головної служби соціально-економічного розвитку Секретаріату президента. У вересні 2008 р. президент Ющенко доручив Кабміну об'єднати більшість існуючих програм під "шапкою" "Доступне житло" і передати їх на піклування одному міністерству. Якому - в решті так і не вирішили. Втім, досить проаналізувати навіть частину діючих програм, щоб прийти до неоригінального висновку: ефективність їх роботи досить сумнівна. Що ж стосується фінансування цих програм, то про ефективність використання казенних коштів можна судити вже тільки за тим, що ні КРУ, ні МВС не вважають за потрібне поділитися з журналістами хоть якоюсь конкретною інформацією. Так, у КРУ "ВД" повідомили, що перевірки використання коштів у рамках держпрограм проводять лише раз на два роки. З їх результатами профільне відомство поділитися з "ВД" не побажало, спочатку пославшись на труднощі зі знаходженням інформації про кількість і масштаб порушень в архіві, а пізніше заявивши, що перевірки за 2006-2007 р. все ще в процесі і закінчаться тільки через три тижні (на момент виходу номера "ВД" до друку дані, за інформацією прес-служби КРУ, зведені не були). "Дані ж за 2004-2005 р., на думку наших фахівців, надавати не має сенсу, тому що вони не будуть точно ілюструвати картину порушень, найбільш популярних для останнього періоду. Крім цього, необхідно піднімати архіви, робити зведення..." - так Олена Тетерина, прес-секретар КРУ, мотивувала відмову в наданні даних, що цікавлять "ВД". Співробітники МВС, до яких журналісти звернулися з офіційним запитом ще в лютому, відповіли буквально наступне: "Порушення при реалізації житлових програм відомство не виділяє в окрему категорію, тому інформацією про реальні масштаби зловживань у цій сфері не володіє". У профільних організаціях від корупції не відхрещуються, але про масштаби не говорять. Мовляв, нічия провина в підсумку так і не була доведена. "Дійсно, було багато обвинувачень у зловживаннях. Скажу більше, зловживання дійсно були, тільки винних не піймали, хоча й намагалися це зробити", - говорить Валерій Омельчук, беззмінний глава правління Державного фонду сприяння молодіжному житловому будівництву, який пережив на цій посаді не один український уряд. За даними прес-служби фонду, черговики регулярно подають позови з обвинуваченнями в корупції на адресу працівників фонду. Однак після введення в 2006 р. рейтингової системи жодного співробітника фонду не притягли до відповідальності, тому що не змогли довести провину. А до впровадження нововведення було лише кілька прецедентів у Криму і Херсоні, і то - обвинувачувані співробітники відскіпалися лише звільненням. "Порушення починаються вже на стадії формування самої черги за житловими програмами. Діти і родичі чиновників "пролазять" через "своїх" у пільгові черги і фактично за копійки (як мінімум у два рази дешевше ринкової вартості) одержують квартири, - стверджує співробітник правоохоронної організації, який побажав залишитися неназваним. - І через півроку-рік перепродують житло втридорога - адже жити в таких "жахливих" умовах (невеликий метраж, не дуже престижний район) вони, звичайно, не будуть. Я сам неодноразово зіштовхувався з подібними прикладами, але довести що-небудь у таких випадках дуже складно". Крім родичів причетних до поділу кредитів і квартир чиновників, на дешеве житло можуть розраховувати й прості смертні. Щоправда, за окрему плату, що, за оцінками опитаних "ВД" черговиків, коливається в межах $5-100 тис. - залежно від регіону, району міста, рівня знайомств і т.п. Виходить, що з урахуванням хабарів вартість доступного житла не так вже далека від ринкової. За словами джерела, цей приклад далеко не поодинокий, і в МВС багато хто в курсі, хто і які хабарі бере. "Але для того, щоб когось посадити за подібний злочин, необхідно зібрати залізні докази, що практично нереально через замкнутість трикутника "адміністрація - міліція - прокуратура". Всі попросту покривають один одного, і ніхто не хоче додаткових проблем", - резюмує експерт. Бій з вітряними млинами Пріоритетними наступного року повинні стати програми "Доступне житло" і "Соціальне житло". Сукупно на обидві ініціативи планується виділити понад 7 млрд. грн. (хоча в проект держбюджету сума ще не внесена). Однак профільні відомства не поспішають вживати заходів для контролю за цільовим використанням цих коштів. Поки надійшло лише кілька ініціатив від Міністерства регіонального розвитку та будівництва. Відомство розробило спеціальний законопроект "Про забезпечення громадян доступним житлом", що передбачає створення автоматичної системи збору, накопичення, обліку і надання інформації про тих, хто має право на доступне житло, і створення єдиного реєстру таких осіб. Подібна система вже кілька років існує в "молодіжці". Але, на думку більшості опитаних "ВД" черговиків, яким вдавалося одержати кредит за цією програмою, вона не рятує від корупції. Мінрегіонбуд також пропонує заборонити перепродаж доступного житла протягом п'яти років з моменту його придбання. Однак через позачергові вибори прийняття законопроекту відкладається на невизначений термін. Минулого тижня Кабмін затвердив концепцію Державної соціально-економічної програми із забезпечення громадян житлом на 2009-2016 р., розроблену Міністерством регіонального розвитку та будівництва. У документі говориться про припинення практики надання безкоштовного житла. Віктор Ющенко, у свою чергу, доручив Генпрокуратурі "не допустити недоцільного використання коштів, які будуть виділятися за програмою "Доступне житло". На думку ж "ВД", в умовах кризи, коли бюджет країни тріщить по швах, державі варто переглянути пріоритети, відмовившись від практики, що стала популярною в Україні, "проїдання" державних грошей. Адже будь-яка, навіть найдобріша соціальна програма - це додаткові побори з бізнесу, що у нинішніх умовах поставлений на межу виживання. Плановані ж асигнування в розмірі 7 млрд грн. можна було б спрямувати на підтримку тих бізнесів, які влада визначила як пріоритетні. Розрахунок простий: претендентів на соціальну допомогу, на розподіл якої настільки ласі корупціонери, стало б менше. Олексій Кучеренко, Міністр з питань житлово-комунального господарства - Треба припинити обманювати людей. Настав час визнати, що в існуючій нескінченній черзі житло одержать далеко не всі. Крім відсутності політичної волі є й інші причини, що заважають реалізації держпрограм. У ситуації, коли можна будувати комерційне житло і продавати його за скаженими цінами, місцева влада не бачить сенсе займатися соціальним. Наведу приклад однієї з моделей додаткового заробітку, що діє в житлових програмах Києва. Донедавна на місцевому рівні діяла норма про те, що 10% споруджуваного житла будкомпанії повинні віддавати місту (16 вересня ВР зменшила цю норму до 5% у частині житла, прийнявши закон про сприяння будівництву). Забудовник, який одержав земельну ділянку, скажімо, на Печерську, здає стоквартирний будинок. Київська влада з 10 належних їй квартир п'ять віддає прокурорам, суддям та іншим важливим людям. Інші квартири продаються за ціною, приміром, $3 тис. за 1 кв. м. Потім за ці гроші купуються п'ять квартир, але вже на Оболоні, де їх вартість у півтора рази дешевше. І вже це житло підлягає розподілу за міськими програмами. Звичайно ж, різниця йде не в бюджет Києва, а в кишені чиновників. Я - не працівник прокуратури, не можу озвучувати прізвища, суми. Але, наскільки знаю, наведений приклад - типовий. Олег Андрєєв, Адвокат юридичної компанії Amparo Consulting Group - Раніше ст. 7 Закону України "Про боротьбу з корупцією", що передбачає відповідальність за корупційні дії, припускала звільнення винного чиновника з наступною забороною обіймати посаду в держорганах у найближчі три роки. Після внесення в 2003 р. змін до закону покарання було обмежено штрафом до 17 неоподатковуваних мінімумів (нині 850 грн.). Тому правоохоронні органи неохоче беруться за розслідування: їм доведеться опрацювати великий обсяг роботи, але в підсумку винний чиновник відскіпається легким переляком і навіть не позбавиться свого крісла. Якщо громадянин зіштовхується з корупцією при реалізації державних житлових програм і все-таки хоче захистити свої права, він вправі подати заяву, підкріплену фактичними даними до районної міліції. Дуже важлива наявність декількох свідків, які можуть підтвердити порушення закону. Диктофонна або відеозапис не врятує - її можна тлумачити по-різному. Що стопорить реалізацію програми "Молодіжне житлове будівництво" На реалізацію програми "Молодіжне житлове будівництво", контрольованої Держфондом сприяння молодіжному житловому будівництву, з 1997 р. було виділено більше 1 млрд грн. Відповідно до прийнятої в 2002 р. Державної програми забезпечення молоді житлом на період з 2002 до 2012 р., нині Фонд вже недоодержав близько 0,5 млрд грн. Програма надання пільгових довготермінових кредитів на будівництво, придбання житлових будинків і квартир під 3% річних, за словами її "кураторів", функціонує неефективно через відсутність належного фінансування. "У нашій рейтинговій системі зареєстроване близько 26 тис. родин. З огляду на те, що в середньому видається близько 650 кредитів на рік (в 2007 р. - 632, в 2006-му - 646), виходить, що молоді родини, які стоять в черзі, вдасться забезпечити житлом не раніше, ніж через 20 років. Хоча за цей час більшість з них вже давно встигнуть зістарітися (перерости "прохідний" за програмою вік - 35 років)", - ремствує "ВД" Валерій Омельчук, глава правління Державного фонду сприяння молодіжному житловому будівництву. Програма компенсації процентних ставок за молодіжними житловими кредитами фондом також не без "вад". По-перше, держава часом "забуває" вчасно виконувати свої зобов'язання з погашення позик. Так, в 2006 р. не було укладено жодної угоди, а ставки за вже укладеними погашалися не в-час - внаслідок невиділення державою грошей. По-друге, розрахункова вартість 1 кв. м житла, яка використовується при вирахуванні компенсації, визначається місцевою владою за мінімальними ставками. Приміром, у Києві розрахункова вартість становить 4876 грн. Звичайно ж, ця цифра істотно нижча за реальну ринкову вартість "квадрата" житла. У результаті виходить, що розмір компенсації становить не 12%, а в середньому 6-7%. Як прискорити просування в черзі на одержання кредиту за програмою "Молодіжне житлове будівництво Глава правління Державного фонду сприяння молодіжному житловому будівництву Валерій Омельчук запевняв кореспондента "ВД", що рейтингова система формування черги виключає ручне управління: "Від працівника фонду не залежить вибір претендента на участь у програмах. Позичальники власноручно заповнюють анкету, підтверджують правдивість наданої інформації своїм підписом і копіями відповідних документів. Відповідальний працівник фонду лише вносить інформацію до комп'ютерної бази і підтверджує її своїм електронним підписом. Далі комп'ютерна програма виставляє бали, виходячи з яких формується першочерговість. Ви можете переміщатися за списком залежно від зміни сімейних обставин. Наприклад, були на 300-му місці, народилася трійня - перемістилися на третє". Однак, як з'ясувала "ВД", при прийомі документів співробітник Держфонду перевіряє їх винятково "на око". Щоправда, у фонді вважають, що підробка документів - справа занадто заморочлива, тому ніяких махінацій бути не може. Зі списком черговиків на "молодіжку" можна ознайомитися на сайті Держфонду (щоправда, він тимчасово не працює через відсутність фінансування). Даний документ не містить імен і прізвищ, лише кодові номери (для конфіденційності). Якщо людина засумнівається в тому, наскільки обґрунтовано її обігнали в черзі, фонд надає їй всі підтверджуючі документи - довідки, які ніким не перевіряються. Як реалізується держпрограма "Молодіжне житлове будівництво" Суть держпрограми Держфонд сприяння молодіжному житловому будівництву при Кабміні працює за двома програмами - надання пільгових довготермінових кредитів і компенсації процентних ставок за молодіжними житловими кредитами. Суть першої програми: видача за рахунок бюджетних коштів пільгових довгочасних держкредитів на будівництво і придбання житла. Крім низької ставки - 3%, родинам, в яких є діти, мають належати бонуси: якщо в позичальників одна дитина - вони звільняються від сплати відсотків з кредиту, якщо в родині двоє дітей - за рахунок бюджетних коштів погашається 25% суми зобов'язань з кредиту, троє й більше - 50%. Друга програма припускає, що молоді родини або самотні молоді люди беруть банківський кредит, виплачують його, а фонд компенсує їм частину виплачуваних банку відсотків у розмірі дисконтної ставки НБУ (зараз 12%). Держдопомога надається за умови перебування позичальника на квартирному обліку, віці членів родини не старше 35 років, достатньої платоспроможності для оплати обов'язкового особистого внеску - 6% від розрахункової вартості будівництва.
|