У двох найбільших контейнерних морських портах України - Одеському та Іллічівському - термінали переповнені імпортними товарами. Одержувачі вантажів відмовляються забирати їх через збільшення мит (на 30%) і ускладнення процедури оформлення товарів. Відповідні зміни були прийняті урядом для збільшення відрахувань до держбюджету, а також зменшення показника негативного сальдо торговельного балансу. Зокрема, тільки в Одеському порту назбиралося понад 35 тисяч контейнерів з імпортними споживчими товарами для України. Інша причина скупчення вантажів - бізнес не може вчасно оплатити товари через проблеми з покупкою долара. Так, в Одеському порту назбиралося понад 35 тисяч контейнерів з імпортними споживчими товарами для України. Більша частина вантажів - одяг, взуття, побутова техніка із країн Південно-Східної Азії, Близького Сходу і США. "Кількість вільних контейнерів на сьогоднішній день становить тільки близько тисячі, - повідомила прес-аташе начальника Одеського морпорту Олена Гиряєва. - Їх на довгий час не вистачить". Через це представники підприємства допускають припинення перевалки вантажів уже через тиждень. Економісти стверджують, що на скупчення вантажів у морпортах вплинули й інші фактори, викликані економічною нестабільністю в країні і світі. "Свою роль зіграв і різкий стрибок курсу долара, - вважає член парламентського комітету з питань податкової та митної політики Микола Круглов. - Люди просто не в змозі купити валюту і розплатитися за товар, до того ж невідомо, який курс буде завтра". Кому не вистачає вантажів Інші морпорти зіштовхнулися з наслідками кризи по-іншому. У першу чергу різко впали обсяги перевалки металу, що становить значну частку в загальному обсязі вантажів. "Це впливає на загальну фінансову ситуацію (на підприємстві), але ми намагаємося шукати нові вантажі", - говорить помічник начальника Маріупольського морського порту Михайло Куклін. За його словами, в останні кілька місяців удалося збільшити обсяги перевалки вугілля і пшениці. "Поки орієнтуємося на ці галузі. Ситуацію на наступний рік прогнозувати не беруся", - відзначив Куклін. Подібна ситуація і в морському торговельному порту "Південний" (Одеська область). Із чотирьох українських гірничо-збагачувальних комбінатів, з якими працювало підприємство, три (крім Полтавського) практично припинили відвантаження своєї продукції. Зменшило обсяги поставок й одне з найбільших підприємств регіону - Одеський припортовий завод. "Щоб вийти зі становища, що склалося, ми переорієнтувалися на транзитні вантажі, - повідомили в прес-службі порту. - У листопаді основний акцент був зроблений на перевалці російського транзитного вугілля і коксівного вугілля в напрямку Новолипецька". Однак у порту очікують, що на початку наступного року доходи у будь-якому випадку знизяться. "Помітно зросла частка низькотарифного вугілля в загальному обсязі вантажів, природно, це впливає на прибуток", - пояснюють у прес-службі. "Запоріжсталь" допомогла У Херсонському порту, навпаки, відзначають збільшення вантажоперевалки. "За поточний рік нами вже опрацьовано 4 мільйони тонн вантажів, - стверджує помічник начальника порту Мирон Губан. - Так що цей рік ми закриваємо з нормальними показниками". Значну частину перевалки порту становить продукція меткомбінату "Запоріжсталь", з яким минулого місяця жителі Херсона підписали контракт. "Ми вже одержали 65 вагонів прокату, який переправляємо в Туреччину, - розповідає Губан. - Якщо плани на наступний рік щодо перевалки близько 600 тисяч тонн будуть дотримані, ми нормально переживемо кризу".
|