Готовність продавців авто скидати ціни лише на час відстрочила агонію галузі. Вже в листопаді спад продажів побив всі рекорди, досягши 37%. Більше за всіх втратили грошей дилери, які не захотіли фіксувати ціни на свої машини в гривні. Далі буде ще гірше, адже поставки автомобілів модельного ряду 2009 р. стануть недоступними більшості українців. Громадянам, які стрімко біднішають, які все ще плекають мрію про колеса, доведеться обирати старі авто, тим більше що, граючись з прайсами, дилери обвалили ціни і на ринку вживаних авто. Продавці злетіли з траси Вітчизняний авторинок знову занесло на повороті. Галузь демонструє все гірші показники, причому з кожним місяцем ситуація буде тільки загострюватися. За даними директора компанії Auto-Consulting Олега Омельницького, у листопаді продажі нових машин ледь перевищили 36 тис. штук, що на 37% менше, ніж за аналогічний період минулого року, і майже на 38% - ніж у жовтні. Дилерів не врятували навіть залишки авто, завезених за старим курсом долара, які активно пропонувалися в якості акційних. Українці, які стрімко біднішають, почали масово відмовлятися від мрії обзавестися новими колесами. Але найбільше на ринок вплинуло згортання кредитних програм. У листопаді на виплат було куплено лише 8% техніки, тоді як минулого місяця частка кредитних продажів доходила до 60-70%. Та все-таки тим, хто був готовий поступитися ціною, довелося падати не так низько, як дилерам з непомірними апетитами. Олег Омельницький відзначає, що найбільше просіли обсяги реалізації марок, продавці яких закладали у вартість новий курс долара: Mazda, Honda, Suzuki, Mercedes, Lexus. Приміром, реалізація Honda у листопаді знизилася більш ніж на 60%, Lexus - майже на 45%, Mercedes - на 43%. До кінця листопада деякі дилери одумалися і зафіксували ціни в гривні. Але з урахуванням обвалу ринку їх це вже навряд чи врятує. У той же час Hyundai і Kia, продавці яких орієнтувалися на старі курси валют, втратили лише 23 і 18% відповідно. Директор з маркетингу компанії "Кіа Моторс Україна" Іван Луций впевнений, що досягти таких результатів вдалося саме за рахунок фіксованої в гривнях доступної ціни і широкої рекламної кампанії про акцію. Порівняно невеликий спад демонструють також Ford (-17%), Geely (-5,8%), Audi (-12%) та ін. Але щедрість дилерів лише відстрочила їхнє падіння. Вже у грудні, за прогнозами пана Омельницького, продажі просядуть на 50-60%. "У листопаді Східна Україна, що багато в чому формує тенденції всього авторинку, продемонструвала саме таке зниження обсягів реалізації. Для порівняння: у західних областях негативна динаміка склала лише 25-30%, а в Києві - 36%", - пояснює експерт. Старі запаси автомобілів у багатьох салонах вже закінчуються, а нові надходять у країну за космічними цінами: імпортні машини подорожчають як мінімум в 1,5 рази, а вітчизняного складання - на 40-50%. Про підвищення на 40% вартості Hyundai і Kia уже заявила корпорація "Богдан". Директор департаменту маркетингу і реклами компанії "Торговий дім "НІКО" Ярослав Вовк говорить, що в них запасів авто за старими цінами вистачить лише до кінця грудня, а з початку 2009 р. варто готуватися до істотного подорожчання. Додаткову накрутку до вартості іномарок гарантує і можливе введення тимчасової торговельної надбавки в розмірі 12%, запропонованої депутатом Сергієм Терьохіним і вже попередньо схваленої парламентаріями. Олег Омельницький розповідає, що, прикинувши, за скільки доведеться продавати машини в наступному році, багато дилерів відразу скоротили обсяги замовлень. Доведеться згадати старе Негативні тенденції змусили експертів вкотре погіршити підсумкові прогнози розвитку галузі. Олег Омельницький вважає, що до кінця сезону ринку вдасться вийти на показник 595 тис. проданих авто, хоча очікувалося, що ця цифра складе не менше 630 тис. шт. Але за рахунок попередніх рекордних місяців, коли продажі збільшувалися на 30-40%, невелике зростання на 10% галузь все-таки продемонструє. А от у наступному році навіть такі результати стануть недосяжними для дилерів. У першому кварталі, за прогнозами аналітиків, спад складе не менше 50%. Передбачити ж подальший сценарій розвитку ситуації вони поки не беруться. Ярослав Вовк говорить, що негативні тенденції підсилять конкуренцію між продавцями. "Дилери стануть шукати можливості додаткового стимулювання попиту: вести переговори з банками про поновлення кредитування, більш активно впроваджувати лізингові схеми. Втім, шанси відвоювати покупця будуть у тих, хто вміє не тільки продавати, але й обслуговувати авто", - вважає експерт. Показово, що революція в сегменті нових машин поставила з ніг на голову і ринок вживаної техніки. В останні місяці, коли салони влаштовували небачені за розмахом розпродажі, інтерес до старих автомобілів був мінімальним, а грандіозні знижки на нову техніку знизили ціни на старі авто на 40-50%. "Але в міру того як похід у салони стане для більшості українців недозволенною розкішшю, попит на вживані машини буде рости", - впевнений Олег Омельницький. Він прогнозує, що саме цей сегмент, ємність якого на сьогоднішній день становить порядку 7 млн авто, продемонструє позитивну динаміку в 2009 р. І вартість старих машин навряд чи здійметься. Якщо раніше фахівці не очікували великого тиску на ринок з боку заставних авто, власники яких не зможуть розплатитися по кредитах, то зараз їхня думка різко змінилася. Попередній прогноз про обсяги викиду банками на ринок такої техніки підвищився з 30 тис. шт. до 300-400 тис., що стане достатнім аргументом для стримування цін.
|