Початок зими приніс вітчизняним автолюбителям відразу дві новини. Погана: божевільна девальвація національної валюти зупинила стрімке зниження цін на нафтопродукти. Друга погана: якщо курс національної валюти послабиться, то пальне почне дорожчати. Перші ознаки такої динаміки були відзначені в середині грудня. Протягом останніх двох місяців літр найбільш популярного в країні бензину А-95 щотижня дешевшав на 5-20 коп. Але середина грудня поставила все з ніг на голову: за тиждень ціни підвищилися на 1,5% - до 4,67 грн./л. Ці цифри відповідають розрахункам секретаріату експертно-аналітичної групи з питань функціонування ринку нафти та нафтопродуктів, що щодекадно публікує свій прогноз роздрібних цін. У той же час дана тенденція повністю суперечить світовим котируванням на нафту. Так, на початку листопада нафтовики закуповували чорне золото з постачанням на початок грудня в середньому по $56/барель. А в середині листопада вони купували нафту з постачанням на середину грудня вже по $50/барель. Останній раз аналогічна вартість чорного золота була зафіксована в лютому 2005 р. Що цікаво, у той період літр 95-го коштував в Україні більш ніж на 35% дешевше, ніж зараз - порядку 2,9 грн. На перший погляд, такі розрахунки можуть слугувати прямим свідченням того, що зараз у нафтових магнатів немає ніяких підстав для того, щоб заморозити зниження цін на нафтопродукти. Але надзвукові темпи і розміри девальвації гривні докорінно змінюють ситуацію. Вартість пального і курси валют в Україні зв'язані між собою зовсім об'єктивно. За 11 місяців поточного року (у порівнянні з аналогічним періодом 2007 р.) поставки імпортних нафтопродуктів в Україну виросли майже на 100% - до 2,04 млн т бензину і до 3,01 млн т дизельного палива. При цьому на 25% скоротилося виробництво палива усередині країни - до 2,9 млн т бензину і 3,4 млн т солярки. Де-факто це означає, що 50% реалізованих в Україні нафтопродуктів закуповуються за валюту, що, у свою чергу, купується імпортерами в нашій же країні за гривню, що стрімко дешевшає. При цьому не варто забувати про те, що порядку 80% вітчизняного пального виробляється з російської нафти Urals, що також закуповується за ВКВ, яка купується на міжбанку. Тому безпрецедентний обвал українських грошей просто нівелював падіння цін на нафту і паливо, завезені в Україну. Експерти погоджуються з таким висновком, але при цьому говорять про те, що навіть настільки значна девальвація гривні не зробила істотного впливу на економіку більшості учасників ринку. "Торгувати імпортними нафтопродуктами в Україні за нинішніми цінами прибутково. У першу чергу це пов'язане з тим, що за останні півроку пальне, що надходить на наш ринок, подешевшало приблизно на 70-80% (що приблизно адекватно девальвації гривні. - ред.)", - повідомив заступник директора НТЦ "Психея" Геннадій Рябцев. За його словами, якщо надалі вона продовжить девальвацію, а вартість імпортного продукту стабілізується, то вже незабаром цілком може відбутися перерозподіл часток ринку між його учасниками. За таких умов компанії, що реалізують в Україні імпортне паливо (наприклад "Галнафтогаз" або "Західна нафтова група"), як мінімум не зможуть дозволити собі надалі знижувати ціни. І, як наслідок, будуть "видавлені" з ринку конкурентами (наприклад "ТНК-ВР" або "Лукойлом"), економіка яких дозволяє піти на такі заходи з метою нарощування обсягів продажів. По ідеї, суперництво між учасниками ринку, що усе більше загострюється, повинно було б зіграти на руку споживачеві. Адже ринок нафтопродуктів досить конкурентний і компанія, що зважилася на підвищення ціни, відразу може втратити клієнтів. Але схоже, що вітчизняні нафтовики знайшли вихід зі сформованої ситуації: в один день (19 грудня) практично на всіх заправках України 95-й подорожчав на 1,5% - до 4,67 грн./л. Якщо врахувати, що в цей же день вищезгадана експертно-аналітична група заявила про намір змінити алгоритм розрахунку рекомендованих цін на світлі нафтопродукти (прив'язавши його до курсу гривні відносно долара), то подальша девальвація буде неминуче провокувати подорожчання пального.
|