Незабаром у поштові скриньки українців посиплються казкові пропозиції від продавців побутової техніки - "Ціни знижені! На 1000 товарів", "Знижки до 30%", "Даруємо 50% вартості". І різдвяні настрої ні до чого. Просто справи в продавців пішли настільки погано, що вони готові практично на все, щоб вижити. Падіння в прірву Після бурхливих років зростання вітчизняні продавці побутової техніки зіткнулися з різким спадом продажів. За оцінкою Олексія Павленка, виконавчого директора компанії "Фокстрот. Техніка для дому", у жовтні ринок "просів" на 40%. "Така ж ситуація і по листопаду", - додає він. Восени вітчизняні банки різко скоротили обсяги кредитування українців. У першу чергу це торкнулося споживчих позик. За словами учасників ринку, у деяких мережах частка продажів у кредит доходила до 75%. Багато в чому саме завдяки банкам рітейлери зобов'язані бурхливим розвитком свого бізнесу. Не встигли торговці оправитися від нової кредитної політики фінансистів, як їм довелося освоювати нову технологію - швидкої зміни цінників, адже американська валюта вже подорожчала практично вдвічі. І хоча продавці, відповідаючи на запитання покупців про вартість техніки після Нового року, рекомендують стежити за курсом долара, проте діють не так стрімко і радикально, як підшефні Володимира Стельмаха. У попередні роки всі неприємності 11-ти місяців згладжували передноворічні розпродажі, але в 2008-му надії на останній місяць року в рітейлерів мізерні. "Традиційно в грудні відбувається дворазове збільшення продажів, - говорить Євген Бабич, PR-менеджер мережі супермаркетів електроніки "Домотехніка". - Але про показники цього року казати ще рано. Наш щотижневий моніторинг показує, що торговельний оборот мережі збільшився на 60%. Але цей показник набагато нижчий від торішнього". В 2009-му, на думку операторів, ринок очікує спад. Розбіжності в оцінках стосуються лише одного - темпів падіння. За прогнозом Геннадія Вербиленка, генерального директора компанії Comfy, у наступному році український ринок побутової техніки впаде більш ніж у три рази (з $8 млрд до $2,6 млрд). "На мою думку, ринок досягне рівня 2008 року не раніше 2012-го", - говорить керівник Comfy. Олексій Павленко з "Фокстроту" налаштований менш песимістично. За його оцінками, ринок в 2009-му "просяде" до рівня 2007-го - $6,6 млрд. Але в січні 2009-го торговцям варто приготуватися до другого сплеску кризової хвилі. "Зростання ринку почнеться тільки після того, як запрацює банківська система, коли люди почнуть щось відкладати, коли в них будуть залишатися надлишки після покупки продуктів харчування, - прогнозує Андрій Зарипов, аналітик групи компаній "ТЕКТ". - Тобто ринок побутової техніки буде реанімований одним з останніх". Ряди зрідіють У сформованих умовах декільком компаніям доведеться переглянути свої позиції в бізнесі - адже зменшення продажів не дозволить одержувати попередній рівень прибутку (привселюдно торговці декларують свою рентабельність на рівні 25%). Наприклад, у компанії Comfy очікують, що оборот з одного квадратного метра в 2009-му впаде практично в 2,4 рази - до $270. Крім того, політика розвитку роздрібних мереж будувалася за рахунок позикових коштів шляхом залучення кредитів або випуску облігацій. "В умовах погіршення ситуації на фінансовому ринку, а саме труднощів з рефінансуванням залученого боргу, компанії змушені або знаходити компроміс з інвесторами шляхом реструктуризації заборгованості, або залучати гроші для розрахунків за зобов'язаннями шляхом продажу бізнесу", - вважає Андрій Кулик, начальник відділу моніторингу рейтингів рейтингового агентства "Кредит-Рейтинг". На думку Геннадія Вербиленка, висловлену в грудні на форумі про тенденції роздрібної торгівлі (був організований інститутом Адама Сміта), найбільш серйозно спад продажів ударить по середніх компаніях - продавцях побутової техніки. Запас міцності в таких гравців куди менший, ніж у лідерів ринку. Експерт вважає, що великі постачальники техніки будуть зацікавлені у виживанні в першу чергу великих продавців. Тому вони будуть одержувати велику відстрочку платежів, різні бонуси (наприклад, спільне просування якихось товарів). "Ринок буде трясти роки два, - пояснює позицію постачальників Геннадій Вербиленко. - Якщо я ставлю на коня, то повинен поставити на того, котрий не впаде за ці два роки". Крім цього, великі гравці зможуть уторгувати в постачальників більші знижки, ніж середні. У той же час дрібні гравці ринку мають, у порівнянні із середніми, більше шансів на виживання. "Ці компанії дуже мобільні, швидко реагують на ситуацію, - вважає Геннадій Вербиленко. - Зрештою, власники готові самі вийти за прилавок і продавати". Відповідно, ці компанії дуже швидко знизять операційні витрати. Крім цього, дрібні гравці перебувають у більш виграшній ситуації, оскільки більшість займаних ними площ належить власникам бізнесу. Немає кому продаватися Багато власників мереж з продажу побутової техніки вже почали шукати потенційних покупців, щоб позбутися від цього бізнесу. За словами Андрія Пивоварського, директора управління інвестиційно-банківських послуг компанії Dragon Capital, по допомогу в продажі своїх мереж до нього зверталися практично всі основні гравці ринку за винятком мереж "Фокстрот" та "Ельдорадо". Однак продати свій бізнес власникам мереж буде дуже складно. "Зараз попиту на мережі з продажу побутової техніки немає, тому що всі розуміють, що в майбутньому вони будуть коштувати ще дешевше", - розповідає Андрій Зарипов. "Знайти зараз покупця практично неможливо. Це за межею реальності", - уточнює Андрій Пивоварський. При цьому власникам магазинів не варто сподіватися і на іноземних інвесторів. "Наскільки я знаю, немає жодної іноземної мережі побутової техніки, що дійсно виходила б з метою купити українську", - говорить Олександр Ланецький, виконавчий директор компанії Re&Solution. Відсутність реальних покупців приведе до того, що багато магазинів і мереж будуть просто банкрутувати і закриватися. "У наступному році безліч гравців просто підуть з ринку - тихо або голосно з банкрутствами, - вважає Олександр Ланецький. - Була така київська компанія "Технодім". Вона тихесенько закрилася торік". Ті ж, хто не захоче просто закрити свій бізнес, будуть змушені об'єднуватися. "На наш погляд, наступного року варто очікувати скорочення кількості операторів на ринку за рахунок злиття існуючих роздрібних мереж, - вважає Євген Бабич. - Відповідно, більша частина частки ринку зосередиться в новостворених консолідованих компаній". На найбільш хлібні місця, які покинуть середні і дрібні гравці, прийдуть лідери ринку. Як наслідок, вони будуть зміцнювати свої позиції. Гроші на розвиток провідні гравці зможуть одержати за рахунок оптимізації витрат. У першу чергу це стосується закриття неприбуткових магазинів, оптимізації персоналу та оренди. На думку Андрія Пивоварського, дані заходи як мінімум на 25-30% знизять витрати без істотного впливу на діяльність компанії. Працівники магазинів вже не зможуть розраховувати на активне зростання зарплат. Крім того, у період новорічно-різдвяного піка продажів мережі не будуть активно набирати новий персонал. Збільшене навантаження буде перекладене на наявних співробітників. Що стосується оренди, то вона вже почала знижуватися. Причому на ринок зрідка стала надходити інформація про те, що власники деяких торгових центрів згодні навіть на те, щоб "якірні" орендарі були присутні в їх ТЦ мало не безкоштовно, оплачуючи тільки комунальні послуги. Однак так пощастить не всім. За прогнозом Ярослави Чапко, генерального директора компанії Knight Frank (Ukraine), оренда в ТЦ подешевшає на 30%. При цьому рітейлерам буде з чого обирати. За її очікуваннями, у торгових центрах вакантними виявляться приблизно 20% площ.
|