Є багато статей про нереально високі ціни на бензин, про обурених автовласників, про наслідки такої високої ціни на економіку країни. Навіть зустрічав кілька простеньких статей про структуру вартості бензину. Але чомусь немає жодної статті, в якій би простежувалася динаміка цін і причини такої динаміки. Тому фахівці AvtoGlobal вирішили розібратися і відобразити фактори, що вплинули на кінцеву вартість палива. Якщо ми подивимося на зміну вартості нафти, то ми побачимо, що починаючи з 2002 року нафта росла в ціні, і в липні 2008 досягла свого максимуму 147 дол за барель. При цьому бензин марки АІ-95 виріс до 6,70 грн (при курсі 5,0 грн за 1 дол). На початку лютого 2009 нафту досягла позначки менше 37 дол. Після того, як нафта почала дешевшати на світових ринках ми місяці два-три чекали, коли почнеться знижуватися вартість палива на АЗС, але вітчизняні нафтотрейдери не поспішали знижувати вартість нарікаючи на двомісячні запаси закупленого палива. Зниження ціни почалося тільки після втручання АКМУ, який зобов'язав їх знизити ціни. Далі в процес зниження вартості втрутилася Юлія Тимошенко, яка тоді була прем'єр-міністром України. Завдяки зниженню світових цін на нафту і адміністративному ресурсу в серпні-вересні 2008 року бензин знизився з 6,70 грн до 4,60 грн за 1л АІ-95. На дешевому бензині українці каталися не довго. Завжди є необхідність поповнювати бюджет країни. І тут в голові Юлії Володимирівни виникає "геніальна" ідея: адже якщо купували бензин за 6,70 грн, а зараз він коштує 4,60 грн, то можна збільшити акциз на паливо. Так у грудні був збільшений акциз на 83,3%. Це одна причина зростання цін на бензин в кінці 2008 року. Друга причина - це зміна курсу долара. В кінці грудня курс коливався 7,50 грн. - 10 грн. З підвищенням акцизу і збільшенням курсу долара бензин виріс за якісь кілька місяців з 4,60 грн до 6,00 грн за літр. З середини 2009 року світові ціни на нафту почали рости і відповідно пішло зростання вартості бензину. Росія регулярно збільшує експортні мита на експорт нафти і нафтопродуктів. Все це призвело до збільшення вартості палива. Нафтотрейдери не стали чекати 2 місяці продаючи запаси, придбані за старими цінами, і почали підвищувати вартість приблизно через 3 тижні. АІ-95 у липні 2009 року став коштувати 6,90 - 7,10 грн. У 2010 році наш уряд ухвалив рішення про чергове збільшення акцизного збору з 110 євро до 132 євро за тонну, що становить 20%. З першого січня 2011 року акциз вкотре виріс, цього разу ще на 40%. Підрахунки показують, що частка акцизного збору у вартості нафтопродуктів виросла за період 2008 - 2011 роки більш ніж в 3 рази! Підбиваючи підсумки можна назвати наступні причини підвищення вартості нафтопродуктів: • курсова різниця; • зростання мит; • збільшення частки акцизного збору більш ніж в 3 рази. Можна, звичайно додати ще один фактор - не бажання нафтотрейдерів знижувати власні апетити в розмірах прибутку. Але це вже, як то кажуть, зовсім інша історія.
|