Департамент Державтоінспекції Міністерства внутрішніх справ підготував правки до Правил дорожнього руху. Їх появу правоохоронці пояснюють необхідністю європеїзувати документ і скоротити кількість потенційно небезпечних ситуацій на дорогах. Проте більшість із запропонованих новацій лише посприяє збільшенню нелегальних заробітків даішників І нашим, і вашим Запропоновані зміни до ПДР викличуть у автомобілістів двоякі почуття. З одного боку, у водія, як і у будь-якого іншого учасника дорожнього руху, з'явиться більше прав. Наприклад, нові правила гарантують, що зупинити машину може лише співробітник міліції при виконанні ним своїх службових обов'язків. Тобто екологічна інспекція, служба безпеки руху, що не підкоряється МВС, та інші численні "помічники" ДАІ можуть бути проігноровані. Але окрім нових прав, у водіїв можуть з'явитися і нові обов'язки. Зупинений співробітником ДАІ водій буде зобов'язаний вийти з автомобіля, а не просто передати документи інспекторові через вікно, як це відбувається зараз. Більше того, зміни до ПДР дають інспектору більше приводів поспілкуватися з водієм, скажімо, запропонувавши йому пройти тест на втому (хворобливий стан) або ж на перебування під дією медикаментів, що розсіюють увагу і знижують реакцію. Про те, як саме проводитимуться такі тести, проект нових правил скромно замовчує. У ньому лише сказано, що в подібному стані водій не може управляти машиною. Але ступінь його адекватності встановлюватимуть самі інспектори на власний розсуд зі всіма наслідками, що можуть звідси випливати. Аби присікти можливі зловживання при користуванні службовим транспортом, проект нових правил розширює перелік документів, які може запитати інспектор. До стандартного зараз набору може додатися ще і належним чином оформлений маршрутний лист. Причому окрім маршруту в ньому мають бути відмітки про проходження водієм медогляду, а автомобілем - технічного огляду перед виходом в рейс. Серед інших зловживань, яким сподіваються запобігти розробники нових правил, - масове ввезення машин з країн Балтії та їх експлуатація без митного очищення (за дорученням). Зокрема, зміни в ПДР забороняють експлуатувати автомобіль особі, яка його не ввозила, а також передавати такі машини у володіння, користування і розпорядження третім особам. Більше того, проект нових правил містить пункт, який приписує власнику автомобіля у будь-який час бути готовим відповісти на запитання про попередніх власників його залізного коня. І навіть вести відповідний журнал обліку. А на вимогу інспекторів ДАІ - повідомляти ці дані. Аварійність зменшать штучно Як і обіцяють правоохоронці, після набрання чинності запропонованих ними змін аварійність на дорогах може різко знизитися. Проте такі результати будуть досягнуті доволі оригінальним способом. Зокрема за допомогою коректування самого поняття "Дорожньо-транспортний випадок". Згідно з чинними правилам, це будь-які аварії в результаті руху транспортного засобу, в яких постраждали люди або завдано матеріального збитку. Зміни пропонують обмежити це поняття рухом "вулично-шляховою мережею". Це означає, що за бажання співробітники ДАІ зможуть відмовляти в оформленні ДТП в дворах, на територіях гаражних кооперативів, стоянок та інших місцях, які теортично не можна віднести до "вулично-шляхової мережі". Оскільки чіткого визначення цього поняття не існує, то і застосовувати це формулювання можна всіляко. Втім, низка нових обмежень все ж змусить водіїв їздити акуратніше, щоб не збільшувати свій "послужний список" штрафних санкцій. Одним з таких посилень є заборона на керування автомобілнм непристебнутим для майстрів з водіння, інвалідів, водіїв і пасажирів оперативних машин і таксі. Сьогодні всі вони мають право порушувати вимоги безпеки. Також водіям заборонять розмовляти телефоном під час руху без гарнітури hands-free або дротяного навушника (зараз заборонено просто тримати телефон в руці, тобто водій може покласти трубку поруч і перевести її в режим гучного зв'язку). Ще одним нововведенням має стати запозичене у росіян правило руху автомобілів з включеним ближнім світлом фар не лише в темний час доби, але і під час міжміських поїздок. Мопедам, мотоциклам, маршрутному транспорту і транспорту, що перевозить вантажі негабаритів, потрібно їздити з включеною фарою спереду і ззаду завжди. А з 1 листопада по 31 березня - цілодобово всім і скрізь. Крім того, водіям автобусів заборонять здійснювати поїздки на відстань понад 500 км. без заміни. Що є загальноприйнятою європейською нормою. Що стосується технічного стану автомобіля, то проект прямо обумовлює заборону на експлуатацію машини в шинах не сезону. При цьому чітко прописано, що зміна літніх шин на зимові і навпаки має відбуватися при середньодобовій температурі 7-10 °С. Зупинки регламентують Однією з істотних новацій, про які сказано в проекті змін до Правил дорожнього руху, є зміна правил зупинки і стоянки. По-перше, заборона на зупинку в недозволеному місці "під" відповідним знаком тепер поширюється і на автомобілі таксі. Зараз таксисти, які беруть або висаджують пасажирів, розвантажують або завантажують багаж, користуються привілеєм і можуть зупинятися під знаком. По-друге, автомобілі заборонять паркувати на тротуарі. Відповідні знаки вилучаються із обігу, а замість таблички, яка передбачає такий вид постановки на парковку, збираються ввести табличку "парковка під кутом". В умовах великих міст, де спостерігається дефіцит місць для паркування, ця новація може спровокувати транспортний колапс. Тим більше у поєднанні з ще однією новиною, згідно з якою порушенням є парковка автомобіля, що робить проїзд не лише неможливим, але і просто небезпечним. На вузьких вуличках, наприклад в центрі Києва, практично всім водіям доведеться розщедрюватися. Хорошою новиною в цьому плані є інша ініціатива ДАІ, яка дещо ослабляє обмеження щодо парковки біля пішохідних переходів і зупинок громадського транспорту. Якщо сьогодні можна паркувати автомобіль не ближче 10 м від переходу, цю відстань пропонується зменшити удвічі - до 5 м. То ж стосується зупинок: з 30 м дистанцію пропонується зменшити до 15 м. По-третє, маршрутним транспортним засобам (як пасажирським, так і вантажним автомобілям, які прямують маршрутом) заборонять зупинятися поза визначеними їх маршрутом місцями. Також заборонено зупинятися на смугах гальмування і розгону і велосипедних доріжках. Але, мабуть, своїм головним досягненням даішники вважатимуть впровадження норми про заборону використання "аварійної сигналізації" не за призначенням. Сьогодні багато водіїв, прикриваючись "аварійною ситуацією", включивши миготливі помаранчеві вогні, залишають автомобілі на стоянці в недозволеному місці. За новими правилами водій не зможе зловживати своїм правом на аварійну зупинку. Під час зупинки йому потрібно буде перебувати в машині або поблизу від неї. До того ж, якщо сьогодні виставляти червоний миготливий ліхтар або знак аварійної зупинки (світловідбивний червоний трикутник) потрібно лише в разі ДТП або в умовах поганої видимості, новими правилами пропонується робити це при будь-якій "аварійній зупинці". Європеїзація наполовину Найбільші бонуси від впровадження нових правил отримають велосипедисти. Адже і в Європі такий вид пересування всіляко заохочується. Для них передбачається виділити окремі доріжки для руху зі своєю розміткою (червоною) і своїми світлофорами. При цьому велосипедними доріжками - якщо поруч є тротуар - заборонять ходити пішоходам. Якщо ж доріжка прилягає до проїзної частини, паркуватися поблизу такого узбіччя автомобілістам заборонено. Значно розширені права велосипедистів на дорозі. Під час виконання поворотів або переїзду через проїзну частину на своїй доріжці вони матимуть пріоритет, хоча на сьогодні є рівноправними з автомобілістами учасниками дорожнього руху. Пропонується також запровадити низку спеціальних знаків для велосипедистів. Наприклад, "Можливе падіння велосипедиста", "Вузьке місце", "Обгін велосипедистів заборонений" та ін. Крім того, для інших транспортних засобів встановлений окремий режим обгону велосипедистів - з швидкістю не більше 60 км/год і з інтервалом не менше 1,5 м. Самі ж велосипедисти зможуть обганяти як зліва, так і з правого боку. Але з переходом на європейські норми в ДАІ, здається, злегка погарячкували. У новій версії правил запропоновано частково зрівняти в правах і обов'язках весь громадський транспорт. Зокрема, якщо сьогодні Т-подібний світлофор з ліхтарями місячно-білого кольору регулює лише рух трамваїв, то проект постанови, підготовлений департаментом, передбачає, що такому ж регулюванню підлягатимуть і автобуси, тролейбуси і маршрутні таксі, що рухаються виділеними смугами. І це притому, що поки в цих видів транспорту немає виділених доріг. Головним досягненням "непрофільних" асоціацій в проекті нового документа є відмова ДАІ від погодження розміщення рекламних і будь-яких інших малюнків і написів на кузові автомобіля. Вимоги, які залишилися, - щоб малюнок займав не більше третини поверхні машини, щоб написи не були образливими, не закликали до насильства або скидання конституційного ладу. Також важливо, щоб малюнки "на бортах" не нагадували логотипи або написи на кузові спецавтомобілів. Наприклад міліції або швидкої допомоги. Проте одним з важливих пунктів, який так і не потрапив до проекту нових правил, стала пряма заборона на експлуатацію автомобіля без поліса автоцивільної відповідальності. Адже не секрет, що саме через відсутність контролю з боку ДАІ (наявність поліса перевіряють лише в разі ДТП, порушення правил руху або планового техогляду) кількість застрахованих на рік водіїв коливається в межах 20-30%, що вочевидь не підвищує безпеки руху.
|