На початку 1990 -х років штат Каліфорнія , один з найбільш « загазованих » регіонів США , буквально задихається в автомобільному накрив смог, прийняв спеціальний закон , Zero Emission Act . Цей закон в максимально категоричній , але при цьому цілком реалістичною формі зажадав , щоб всі компанії автомобільної індустрії щороку продавали певну кількість машин « з нульовим вихлопом ».
Зокрема , до 1998 року частка таких автомобілів повинна була скласти 2 %. Компанія General Motors , де вже був солідний доробок у розробці електромобілів , відреагувала однією з перших і з 1996 року почала серійний випуск спортивної моделі EV1 з чисто електричним приводом. Правда , оскільки справа була зовсім нове , такі машини не продавалися клієнтам , а здавалися в оренду - за ціною 500 доларів в місяць.
Основною масою користувачів EV1 стала голлівудська богемна публіка , тобто відомі і вельми заможні діячі кіноіндустрії (у тому числі і режисер вищезгаданої картини) . Судячи з відгуків орендарів EV1 , машина їм дуже подобалася , і наступним логічним кроком мало стати початок масових продажів електромобілів. Проте реальне життя пішла зовсім за іншою логікою .
Вже через кілька років по досить каламутним причин каліфорнійські влада скасувала свій власний « екологічний » закон , давши GM формальні підстави для припинення випуску електромобілів. У фільмі Кріса Пейна очевидці та учасники відбувалося розповідають , що зроблено це було під наймогутнішим тиском корпорацій і лобістів у федеральних органах влади. Наскільки серйозну загрозу представляє масовий випуск електромобілів для могутньої нафтової індустрії , пояснювати , напевно , не треба.
Але крім цього , електромобілі по багатьом параметрам невигідні й для автомобільної промисловості. Наприклад , автоіндустрія робить величезні гроші на продажах запчастин , а як показала експлуатація EV1 , техобслуговування електричних машин виявилося достатньо простою справою. Тому , як тільки з'явився формальний привід ( нові вимоги до автомобільних систем безпеки) , компанія GM відкликала всі свої електромобілі у орендарів і тихцем знищила їх на звалищі в безлюдній глушині Аризонской пустелі.
Автор фільму , відновлюючи цю сумну історію , далекий від думки про підступи якихось конкретних лиходіїв. Це фільм про вже готової технології , яка опинилася в потрібний час і в потрібному місці , проте в оточенні зовсім не тих людей. Тому що в суспільстві , крім жодних корпорацій і корумпованих чиновників , є ще і маса пересічних громадян , від уваги і інтересу яких теж багато що залежить. На жаль , знищення EV1 не викликавши практично ніякого інтересу у широкої публіки. Так що після перегляду фільму-розслідування в уважного глядача не залишиться ніяких сумнівів , хто ж убив електромобіль .
|