Сталося: "Аватар", кіноновинка-2009 від режисера Джеймса Кемерона, став найкасовішим фільмом за всю історію кінематографа. Один кіношник, перебуваючи під враженням від стрічки, повідав авторові, що через 10–15 років нас зможе затягти в кінотеатр хіба що такий фільм, як "Аватар", решту кіно дивитимемося в інтернеті. Попри приголомшливий успіх блокбастерів, відвідуваність кінотеатрів у США падає. За даними дослідження Національного фонду мистецтв NEA, за останні шість років американці у віці від 18 років тепер не так часто ходять у кіно. Якщо 2002-го респондентів, які відвідали кінотеатр хоча б один раз за рік, було 60%, то у 2008-му - уже 53%. Серед причин такої тенденції в NEA називають, насамперед, розвиток світової мережі. Інтернет становить конкуренцію кінотеатрам і впливає на традицію походу в кіно. Сучасний глядач стає вибагливішим. У багатьох уже стало звичкою звертатися до інтернету в пошуках інформації про кінореліз - вивчати трейлери, рецензії блогерів тощо. Глядач уже не йде в кіно на будь-який фільм тільки заради атмосфери. Тим більше, що є інтернет, звідки можна завантажити весь репертуар кінотеатрів і навіть більше. Головне - це обійдеться набагато дешевше, ніж квиток у кіно. У мережі з’явилася безліч сервісів, що спеціалізуються на відеоконтенті: інтернет-магазини фільмів, відеохостинги, онлайн-кінотеатри, файлообмінники. Учасники лише одного торрента в середньому за рік завантажують безкоштовного контенту (зокрема й фільмів) приблизно на $20 млрд. Веб-ресурси пропонують практично все: від раритетного відео до стрічок, які ще не вийшли, кіно всіх жанрів, роботи іменитих і нікому не відомих режисерів. Цей клондайк у мережі - альтернатива не лише походам у кіно, а й купівлі дисків. Так, у Західній Європі та США сегмент онлайн-кінотеатрів за темпами зростання вже обганяє ринок DVD, але ж це основне джерело заробітку кіностудій. У США виручка від продажу й прокату DVD впала у 2009 році на 11%, у той час як реалізація онлайнового відео та відео на вимогу зросла на 30%. Ігнорування інтернету - надто велика розкіш для кіновиробників. Компанії, хоч і з побоюванням, але виходять в онлайн. Домовленості з голлівудськими гігантами про прокат новинок кіно вже вдалося укласти сервісам iTunes, Amazon.com і Cinemanow.com. Наступним кроком у боротьбі з інтернет-піратами має стати одночасний випуск кінопродукції на DVD, у кінотеатральний прокат та в інтернет. Можливість такого кроку демонструє торішня прем’єра повнометражного документального фільму Home двох відомих діячів мистецтва - фотографа Яна Артюс-Бертрана та режисера Люка Бессона. Онлайн-прем’єра стрічки в YouTube відбулася одночасно з її виходом на екрани в найбільших кінотеатрах світу. Якщо так піде й далі, кінотеатри втратять свою головну перевагу - прем’єрний показ. Кінотеатри під тиском інтернету будуть змушені змінювати свій вигляд, щоб втримати публіку. Колись мультиплекси з’явилися у відповідь на бурхливий розвиток телебачення. В добу інтернету кіноіндустрія залучає глядачів до великого екрана за допомогою 3D- і 4D-кінотеатрів, де глядачі відчувають усе те, що відбувається на екрані, за рахунок спецефектів (наприклад, ефекту бризок води, диму, спеціальних запахів). Звісно, інтернет і цифрові технології змінюють також і саме кіно. На думку культового британського режисера Рідлі Скотта, творця "Чужого" й "Гладіатора", сучасні технології, що дозволяють дивитися фільми на крихітних дисплеях мобільних телефонів і комп’ютерних моніторах, руйнують кіномистецтво. Адже режисери, редактори, продюсери, створюють фільм насамперед для широкого екрана. У тому, що кіно вже померло, переконаний інший не менш культовий британець Пітер Грінвей. Нарешті настала пора, вважає медіахудожник (так себе називає митець, вважаючи слово "режисер" застарілим), коли завдяки цифровій революції ми побачимо новонароджене справжнє кіно, якому в найближчому майбутньому доведеться вигадати нову назву.
|