Вітчизняні молокозаводи вже відчули на собі наслідки стрімкого скорочення кількості корів в українських господарствах. Тепер прийшла черга рітейла. Торговельні мережі більше не можуть запропонувати споживачеві молоко в асортименті. Аналітики ж прогнозують неминуче зростання цін. Українські аграрії давно б'ють на сполох. Поголів'я великої рогатої худоби зменшується вже не перший рік, а запропоновані урядом програми з порятунку корів доки існують лише в теорії. За останніх 10 років поголів'я корів зменшилось більш ніж в два рази - з 5840,8 до 2856,3 тис. голів. Відповідно, молока стало менше: 13362,2 тис. т в 1999 р. проти 11603,6 - в 2009 р. В минулому році заводи продовжували повільно, але впевнено знижувати випуск молока. Так, Вінницький міськмолокозавод ("Західна молочна група", ТМ "Молочна батьківщина") скоротив виробництво цільномолочної продукції на 41,8% - до 18,992 тис. т. А також припинив виробництво сухого молока і вершкового масла. "Скорочення виробництва пов'язане зі зниженням обсягів постачань сировини", - зазначив представник компанії. Шаргородський маслозавод скоротив виробництво молока на 33,1% - до 11,555 тис. т. Молочна компанія "Галичина" (ТМ "Галичина", "Молочар") - на 3,2%, до 69,9 тис. т. "Люстдорф" ("На здоров'я", "Корівка", "Селянське") - на 0,77%, до 67,296 тис. т. Зменшення випуску молока не могло не вплинути на рітейл. Торговельні мережі вже декілька місяців відчувають дефіцит пропозиції. Як зазначає співробітник комерційного департаменту мережі супермаркетів "ЕКО-маркет" Олександр Муркович, проблема з постачаннями цілісного молока в магазинах на сході і півдні України існує ще з середини грудня минулого року. "Постачання до деяких супермаркетів виконуються на 30%", - нарікає він. Виробники ж продукції присилають мережовикам листи наступного змісту: "У зв'язку з браком сировини очікуються перебої з постачаннями". "Кінцева дата, коли план постачань виконуватиметься в повному обсязі, не вказується", - зазначає Олександр Муркович. Перебої існують і в "МЕТРО Кеш енд Керрі Україна". Як зазначає начальник відділу корпоративних комунікацій мережі Тетяна Бабенко, нерегулярність постачань молока і молочної продукції в оператора існує з листопада минулого року. Причина цього - дефіцит сировини, вважають в компанії. "Це спільна проблема для всього ринку. Ми проводимо постійну роботу з постачальниками, аби забезпечити регулярність постачань молочної продукції", - говорить Тетяна Бабенко. Аналогічні проблеми і в "АТБ-маркет". Так, з третьої декади грудня 2009 р. експерти компанії відзначають наявність систематичних перебоїв в постачаннях молочної продукції. Фахівці також говорять про дефіцит сировини на ринку, що впливає на ціну товарів на полиці. Мережа супермаркетів "Фуршет" також відчуває труднощі з постачаннями молока в необхідних мережі обсягах. "Перебої почалися з листопада минулого року", - говорить виконавчий директор ради директорів ЗАТ "Фуршет" Ігор Гарбарук. "Зараз постачальники привозять лише йогурти і сири, а молока ми вже два місяці не бачили", - розповідає представник однієї з фірм-дистриб'юторів молочної продукції. Дефіцит молока вже спровокував зростання цін на нього. Деякі виробники всього за два місяці підвищили рівень цін з 5 до 9 грн. за літр продукту. Проте молоко з'явиться на полицях вже навесні. "Імовірно, починаючи з квітня-травня, коли стабілізується ринок", - прогнозує Ігор Гарбарук.
|