Українські стільникові оператори виходять на новий виток боротьби за абонентів. До цього їх підштовхує закон про введення послуги збереження номера при зміні мережі. Втрата звичного телефонного номера - одна з головних причин, чому абоненти, невдоволені своїм стільниковим оператором, не переходять до іншого. У одесита Володимира Моги, який торгує спортивними велосипедами і запчастинами до них, за 10 років обслуговування не раз виникало бажання змінити оператора. Але щоразу бізнесмена зупиняв ризик розгубити покупців. "Мій телефонний номер знають сотні постачальників і клієнтів. Змінити його означає підкосити бізнес", - пояснює одесит. Вже наступного року для таких, як Володимир, на українському ринку мобільного зв'язку має з'явитися послуга MNP (англ. Mobile Number Portability - можливість перенесення мобільного номера). У січні 2011 року набирає чинності закон, який зобов'язує стільникових операторів надати абонентам можливість зберігати номер при переході з однієї мережі в іншу. Битва сильних Найбільші мобільні оператори - МТС і "Київстар" - не в захваті від вимог нового закону. Для них це додаткові витрати на впровадження послуги і, звичайно, ризик втратити абонентів. Нововведення марне і відволікає ресурси ринку від його більш насущних проблем, переконаний начальник регулярно-правового департаменту "Київстару" За оцінкою директора з корпоративних відносин "Астеліту" Юрія Курмаза, впровадження MNP обійдеться компанії в $1 млн. Зате дозволить залучити нових абонентів. Про зрілість ринку свідчать дані про його насичення і вартість послуг. В Україні на 45 млн. населення понад 55 млн. працюючих стільникових терміналів. Насичення ринку наблизилося до позначки в 120% ще два з половиною роки тому, і відтоді його коливання незначні. При цьому, за даними організації Wireless Intelligence, в I кварталі цього року український користувач мобільного зв'язку в середньому платив за послуги $4,17 в місяць - найменшу суму в Європі. Це наслідок високої конкуренції, що призвела до цінових воєн і демпінгу. Директор з корпоративного управління і контролю "МТС Україна" Олег Проживальський вказує на те, що впровадження системи збереження номера при зміні оператора дає більше свободи абонентам, але потребує багато часу і зусиль від всіх гравців ринку. Починати треба з обговорення технології, потім проводити тендер на закупівлю устаткування, потім його тестувати в мережі, перераховує ключові етапи роботи Проживальський. "Причому, всі оператори одночасно мають бути технічно готові до введення MNP, інакше її реалізація буде неможливою", - переконаний він. Зате компанія "Астеліт" (ТМ life:)) тріумфує. Саме цей оператор давно добивався введення MNP. Але, мабуть, "Астеліту", 44,71% якого контролює СКМ Рината Ахметова, не вистачало підтримки в парламенті. При новій владі процес пішов швидше. Ухвалений закон допоможе оператору збільшити абонентську базу. Іншого способу обзавестися новими клієнтами вже практично немає: хто хотів і міг підключитися до life:), давно це зробив. "З високою вірогідністю можна стверджувати, що найбільше від можливості абонентам зберігати номер виграє "Астеліт", - говорить консультант компанії Netton Роман Химич. - Зокрема, тому, що ціна на ринку завжди мала значення. А цінові пропозиції цій компанії залишаються найпривабливішими". За підрахунками експертів, якщо life:) перетягне до себе хоч би 1% абонентів "Київстару" (а це 200 тисяч), які платитимуть йому стільки, скільки й інші клієнти (18 грн. в місяць), то за рік дохід компанії "Астеліт" може збільшитися майже на 43 млн. грн. У самій компанії таку перспективу коментують стримано: "Не факт, що life:) виграє від нового закону. Наші абоненти також можуть захотіти піти до конкурентів", - сказав Фокусу директор з корпоративних відносин "Астеліту" Юрій Курмаз. Хто платити буде? Кількість бажаючих скористатися MNP залежатиме від того, наскільки дешево, швидко і зручно буде надаватися послуга. Наприклад, в Німеччині, де вона коштує 25 євро і надається протягом шести днів, з 2002 року MNP скористався 1% абонентів. У Австралії послуга перенесення номера безкоштовна і реалізується за три години - там нею скористалися 28% абонентів. Як це буде реалізовано в Україні - поки незрозуміло. Зараз всі учасники процесу рахують потенційні витрати і розглядають різні варіанти. Наприклад, створення СП з рівними частками операторів, яке упроваджуватиме послугу. Або таку компанію може створити держава і потім брати гроші за обслуговування з операторів або з абонентів. На думку Олега Проживальського з МТС, українські оператори, витративши кошти на впровадження системи, постараються їх повернути, ввівши тариф на послугу. Вона може коштувати 100 грн., передбачає менеджер, хоча ціна залежатиме від технології і кількості абонентів, що скористалися послугою. А необхідність платити у багатьох відіб'є бажання міняти оператора. До того ж послуга може надаватися лише контрактним або зареєстрованим абонентам. "Ми не зможемо надати послугу анонімним абонентам передоплаченого зв'язку", - говорить представник МТС. Всього на українському ринку близько 10% контрактних абонентів, інші користуються prepaid-послугою. Скільки з них зареєстровані, тобто вказали свої дані, оператори не говорять. Юрій Курмаз із "Астеліту" впевнений протилежному: "Послуга може надаватися безкоштовно, якщо всі витрати на неї візьме на себе оператор, що приймає абонента. Що стосується користувачів передоплаченого зв'язку, то вони за бажання можуть ідентифікувати себе - процедура буде такою ж, як і при відновленні загубленої SIM-карти". За його оцінкою, впровадження MNP обійдеться компанії "Астеліт" в 0,5% річного бюджету на капітальні інвестиції, а це близько $1 млн. Залишайтеся вірними Новий виток боротьби за абонентів неминучий. Найжорсткішою вона очікується в корпоративному секторі. "Але в цій боротьбі навряд чи "Астеліт" істотно виграє - для корпоративних клієнтів бренд life:) недостатньо привабливий", - говорить Химич. Світова практика показує: користувачі активно міняють стільникових операторів лише на перших порах після введення MNP. З часом оператори докладають більше зусиль для утримання клієнтів. "Навряд чи компанії підуть на зниження тарифів. Швидше більше використовуватимуть інші привабливі умови і бонуси", - говорить директор інвестиційно-банківського департаменту компанії Dragon Capital Максим Нефьодов. Представники операторів також стверджують, що далі їм знижувати тарифи нікуди. Хоча їхні показники операційної рентабельності залишаються дуже високими. За даними Wireless Intelligence, співвідношення капітальних витрат до доходів українських стільникових операторів за останній рік склало 22,88%. За цим показником Україна знаходиться на третьому місці в Європі. Тому сил на новий виток конкуренції в операторів повинно вистачити. "В ринку ще є багато резервів", - стверджує Химич.
|