Столиця Рокахів
Історія белзьких юдеїв варта окремих слів. Відомою на сьогодні найдавнішою згадкою про євреїв Белза є запис у Книзі Земського суду, що датується 1469 роком. Ізраеліти селилися на Люблінському передмісті — одразу за тодішнім міським валом. Особливо сприятливі обставини для белзьких юдеїв склалися після видання Йосифом ІІ згаданого вище «Толеранційного едикту». Релігійні приписи, які накладали обмеження на будівництво культових споруд, утратили своє значення. Євреї розселилися по всьому місту. Їм належали млини, ґуральні, крамниці...
Юдаїзм у Белзі набрав талмудично-рабиністської форми, тут поширився його напрямок хасидизм7… У 1830-х роках у Белзі зародилася нова династія рабинів-хасидів — Рокахів. Її засновником став Шолем (Соломон) Роках, який, як оповідають, спершу був простим гендлярем, аж поки не отримав напучення люблінського рабина. Маючи хороші здібності, він став главою белзької юдейської общини.
У 1839–1845 роках за проектом Шолема Рокаха збудували Велику синагогу, яка стала священним місцем євреїв усього світу. Згідно з переказом, саме у белзьку синагогу мав зійти з небес Месія, аби врятувати свій народ. Пізніше, після 1849 року, у Белзі споруджено Бет Мідраш — юдейський навчальний заклад із бібліотекою...
Тіні колишньої величі
Можна лише здогадуватися, як виглядав Белз у часи найбільшого розквіту. Можна переглядати старі фото, милуючись вишуканими спорудами, від яких не залишилось і сліду. Але все це не для справжнього туриста. Хоч би там як, хочеться побачити те, що збереглося донині.
В’їжджаючи до Белза з боку Львова, зліва минаємо найдавнішу частину міста — давній град, неприступну фортецю белзьких князів, а згодом воєвод. Немає уже ні потужних мурів (гадана частина укріплення відтворена на початку ХХ століття), ні високих веж, ні багатих князівських палат. На території «Замочка» пнеться шпилями до неба костел, присвячений Найсвятішій Панні Марії Ченстоховській (тепер православна церква святого Миколи). Неподалік — прикрашений скульптурами святих відкритий вівтар святого Валентина (тут тепер зберігається копія чудотворної ікони) та оригінальна вежа-дзвіниця («Башта Маріацька») з грифоном — гербом Белзького воєводства… Зверніть увагу на напис, що зберігся на костельній брамі — «Belz constanter fidelis», що в перекладі з латині означає «Белз постійно вірний». Це слова з похвали для міста короля Яна II Казимира.
Неподалік від автостанції причаїлася цегляна шестикутна вежа. Це найбільш загадкова споруда Белза. Із джерел кінця ХІХ століття відомо, що над дверима башти містився герб «Равіч» (дівчина, що сидить на ведмеді) з датою «1606». Точне призначення будови дотепер невідоме. Одні дослідники твердять, що це «аріанська вежа», інші вважають її архівом белзьких земських актів (з 1641 року)…
…Найвеличнішою спорудою міста є напівзруйнований монастир сестер-домініканок, що стоїть поряд із чоловічою обителлю. Обитель ця була заснована у 1635 році Софією Ходкевич — каштелянкою Віленською8. Через десять літ дерев’яні костел і монастир згоріли, але вже невдовзі були відновлені у цеглі. У 1785 році поважні черниці змушені були покинути монастир, який перейшов до парафіяльної греко-католицької церкви Святого Духа. Після тривалого простою в роки радянської окупації, у 1991 році храм повернули греко-католицькій громаді (тепер тут церква святого Миколи). Колишній костел домініканок вартий особливої уваги. Не обминіть поглядом розміщені у глибоких конхових нішах жіночі барокові скульптури святих, ренесансові портали головного та бічного входів, збудовану в неоукраїнському стилі дзвіницю...
Мандруємо далі. По дорозі оглядаємо окремі чепурні белзькі будинки, західний міський вал, який колись розділяв середмістя та Люблінське передмістя. Невдовзі опиняємось біля міського кладовища, посеред якого бачимо дерев’яну церкву Святої Параскеви. Перші згадки про храм на цьому місці сягають XV століття. Існуюча ж нині церква постала поряд із попередньою у другій половині XVІІІ століття…
...Прогулюєшся белзькими вуличками, оглядаєш напівзруйновані старовинні храми і ловиш себе на думці: все у цьому світі минає, нема нічого вічного під сонцем. Водночас усвідомлюєш і те, наскільки багато залежить від людини, від її помислів та вчинків: можна творити, а можна руйнувати, можна берегти, а можна нищити, можна пам’ятати, а можна перебувати у забутті...
1Белз — прикордонне містечко Сокальського району Львівської області, розташоване на відстані 70 кілометрів від Львова, 25 кілометрів від Сокаля.
2Київський князь Ярослав Мудрий (1019–1054).
3Гридниця — будівля при князівському дворі для перебування гриді (нижчої верстви княжої дружини).
4Ягайло — великий князь литовський, у 1385 році уклав з польським королівством Кревську унію, за якою обидві держави об’єдналися в Річ Посполиту (республіку). Четвертого березня 1386 року, після шлюбу з королевою Польщі Ядвіґою, був коронований у Кракові. Ягайло — засновник династії Яґелонів, яка правила в Речі Посполитій до 1572 року.
5Замостя (Zamosc) — містечко в Польщі, нині повітовий центр Люблінського воєводства.
6Устрики Долішні (Ustrzyki Dolne) — містечко в Польщі, нині повітовий центр Підкарпатського воєводства. У 1945 – 1951 роках Белз належав комуністичній Польщі, Устрики — радянській Україні. Зміна кордонів супроводжувалася масовими депортаціями українського та польського населення з місць їх історичного проживання.
7Хасидизм («вчення про добропорядність») — містичний релігійний рух, що його вважають одним із найбільших переворотів у духовній історії євреїв, своєрідним аналогом християнської Реформації. Зародився на Поділлі й у Галичині у XVIII ст. Основа хасидизму — віра в цадика (праведника), який має надприродну силу, душею перебуває на небі й постійно тримає зв’язок із Богом.
8Вільно — теперішня столиця Литви Вільнюс; каштелян — титул управителя коронних маєтків у Речі Посполитій.