Випадків повернення автомобілів, виплата кредитів по яких стала для позичальників проблематичною, в Україні стає усе більше. Однак найчастіше проблеми на цьому не закінчуються: горе-автомобіліст, як правило, продовжує виплачувати суму, якої не вистачило для розрахунків з банком, а в розпорядження останнього потрапляє авто, яке необхідно реалізувати. Прогнози продажів нових авто в 2009 р. досить невтішні. За даними різних автотрейдерів, обсяги реалізації в цьому секторі в останньому кварталі минулого року зменшилися в 1, 5-3 рази, а цього року, на думку аналітиків, спад може досягти 30-35%. Гендиректор "Ніссан Мотор Україна" Андрій Нестеренко вважає, що кількість проданих нових авто в Україні ледь перевищить позначку 300 тис. штук. Не останню роль у такій ситуації зіграють повернення автомобілів по проблемних кредитах, кількість яких активно росте. За словами керівника роздрібного бізнесу "БГ Банку" Костянтина Джериха, на сьогоднішній день із 225 млрд. грн., виданих фізособам, частка автомобільних кредитів становить 35-40%, тобто порядку 75-80 млрд. грн. Виходячи із цього, є підстави припускати, що в нинішньому році близько 200 тис. автомобілів знову з'являться на ринку. "У зоні ризику опиняться в першу чергу кредити, які були видані в 2007-2008 рр., тому що частка їх погашення ще занадто мала. Більше того, протягом цих років через високу конкуренцію банки кредитували мало не всі 100% вартості машини. У результаті більше 70% позик - порядку 25 млрд. грн., виданих в 2007-2008 рр., можуть стати проблемними для банків", - вважає пан Джерих. Ефективним каналом продажів для українських банків можуть стати партнерські мережі автосалонів. "Продажі зможуть здійснювати в основному сірі дилери, тому що вони не обмежені продажем якихось певних марок. Вони зможуть швидко адаптуватися під вимоги ринку та додатково заробити на цьому напрямку, адже банки будуть кредитувати покупців своїх заставних авто. При цьому навряд чи знадобляться якісь додаткові витрати на те, щоб запустити такі механізми продажів", - додав експерт. Формат продажів автомобілів із пробігом широко використовується в Європі, однак ще досить рідко зустрічається в Україні. Вітчизняні банки, як правило, пропонують інформацію про виставлені на продаж авто на своїх веб-сайтах. Незважаючи на те, що для клієнта покупка транспортного засобу з майданчика автосалону обійдеться дорожче, цей канал збуту має переваги. "Крім повної перевірки і передпродажної технічної підготовки, дилерський центр надає піврічне гарантійне обслуговування на проданий автомобіль", - відзначив директор "Віді Авто Менеджмент Груп" Артем Ткаченко. "Зменшення продажів нових авто ми будемо компенсувати продажем старих, які будуть рости. Тому ми маємо намір і далі створювати спеціальні площі в дилерських центрах", - розповів про своє бачення виходу із ситуації гендиректор ТОВ "Віді Груп" Віталій Джуринський.
|