Готовність дилерів наступити на горло власної жадібності дозволила їм відносно непогано закінчити минулий рік, продавши на 13 тис. автомобілів більше, ніж очікувалося. Але в міру того як запаси машин, завезених у країну ще за старим курсом долара, закінчуються, переконати покупця пересісти за кермо нового авто стає все складніше. Цей факт змушує продавців гарячково шукати інші джерела заробітку. Як найбільш перспективні вони називають продаж старих машин і сервіс. Втім, витрачатися на останній як і раніше готові не всі. Останні крихти Підсумки минулого року виявилися все-таки кращими, ніж прогнозували налякані обвалом продажів дилери. За словами директора ІАГ Auto-Consulting Олега Омельницького, очікувалося, що буде реалізовано близько 610 тис. нових машин. Реальні ж цифри перевищили 620 тис., що краще результату 2007 р. майже на 15%. Експерт визнає: дилери зробили неможливе за рахунок гри із цінами. Листопад і грудень мають всі шанси ввійти в історію вітчизняного авторинку як сезон небачених за розмахом розпродажів. Причому, намагаючись не відстати від колег, деякі компанії не просто до останнього тримали гривневу вартість у рамках старого курсу в 4,65-5 грн./$, але й працювали на збиток власної рентабельності. Це дозволило їм претендувати на більш вагому частку ринку, ніж звичайно. Приміром, вперше в десятку лідерів продажів за підсумками грудня ввійшла Honda, що змогла запропонувати на деякі моделі досить цікаві ціни. На шість і дванадцять сходів у рейтингу піднялися відповідно Opel та Dacia, на три - Geely, якій вдалося потіснити свого основного конкурента Cherry. Але головний козир, що дозволяє утримувати продажі на гідному рівні, можуть надати все менше салонів. За даними Олега Омельницького, моделі за старими цінами ще є в продавців Mazda, Suzuki, Citroen, Mitsubishi і деяких інших. Директор департаменту маркетингу і реклами компанії "Торговий дім "НІКО" Ярослав Вовк говорить, що вони можуть запропонувати покупцям близько 2 тис. акційних моделей. Менеджер з маркетингу компанії "Honda Україна" Олександр Подолянко розповідає, що залишки машин за старими цінами ще є в деяких їх дилерів. Крім того, спеціальні ціни надаються на моделі минулого року, які були замовлені на заводі два-три місяці тому і надійшли в країну вже не за старими, але ще й не за новими цінами. Але запаси відносно недорогої техніки тануть на очах - до середини лютого останні авто за торішніми розцінками будуть розпродані. Вже зараз більшу частину пропозиції в салонах становлять машини нового завезення, вартість яких як мінімум на третину вища за вересневу. "Наприклад, Mitsubishi Galant обсягом 2,4 л цього року випуску на $6 тис. дорожче попереднього аналога, L200 виріс у ціні на $5 тис. і т.д.", - розповідає Ярослав Вовк. Генеральний директор "ВіДі Авто Менеджмент Груп" Артем Ткаченко також відзначає підвищення цін. "Якщо раніше, наприклад, Toyota Corolla у комплектації Terra коштувала близько 115 тис. грн., то сьогодні - близько 190 тис. грн.", - сказав він. У компанії "Nissan Україна" говорять, що, якщо, приміром, на 1 жовтня Nissan Micra коштувала 71 тис. грн., то на 1 грудня ціна склала 101 тис. грн., а зараз - 113 тис. грн. Представник компанії "Субару Україна" Денис Лось повідомляє, що їх автомобілі з колекції 2009 р. подорожчали в середньому на 15-20%. Грошовий пробіг Але й нинішні прайси далеко не остаточні. Продавці кажуть, що протягом найближчих місяців автомобілі подорожчають, навіть якщо курси валют залишаться стабільними. З 10 січня набрали чинності нові акцизні ставки на іномарки, що перевищують колишні у два-десять разів. Тільки за рахунок цього фактору машини з обсягом двигуна понад 2 л додадуть у ціні кілька тисяч євро. "У підсумку, - констатує Олег Омельницький, - подорожчання нових іномарок у гривневому еквіваленті складе 40-45% у порівнянні з вересневими прайсами". Нервову нотку в галузь вносить і зогроза введення додаткового 13%-ого ввізного мита на авто, що ВР схвалила в пакеті антикризових законів, прийнятих наприкінці минулого року. На минулому тижні Президент Віктор Ющенко ветував цю норму, однак через пару днів депутатам вдалося подолати вето, так що остаточно доля цього питання ще не вирішена. Але навіть при сприятливому для імпортерів вирішенні ситуації машини стануть практично недоступними. "У першому кварталі ми очікуємо спад до 50%, а надалі, якщо не намітиться тенденція підвищення платоспроможності українців, динаміка стане ще гіршою", - прогнозує Олег Омельницький. Він припускає, що складності в бізнесі вже в першому півріччі 2009 р. приведуть до закриття деяких салонів, власники яких відкривали їх на кредитні гроші, орієнтуючись на зростання продажів у майбутньому. Багато продавців будуть відмовлятися і від ідеї монобрендових салонів, прагнучи представити як можна більшу кількість марок під одним дахом. Не виключає Омельницький і зниження рентабельності автомобільного бізнесу. Але цих заходів може виявитися недостатньо для утримання на плаву дилерських компаній. Тому останні все активніше шукають нові способи заробити, зокрема, розглядають можливість зміцнення позицій на ринку старої техніки. Швидше за все, у нинішньому році саме цей сегмент буде розвиватися найбільше активно, перетягаючи на себе потенційних покупців нових машин. Артем Ткаченко говорить, що все більше клієнтів цікавляться можливістю придбати автомобіль з пробігом у гарному стані в офіційного дилера як альтернативу новій техніці. Ця тенденція дозволяє продавцям розраховувати на додаткові прибутки від послуги trade-in. "Ми вже відкриваємо салони з продажу авто з пробігом. Наприклад, на нульовому рівні нашого нового дилерського центра "ВіДі Санрайз Моторз" (Nissan) розташований підземний паркінг площею близько 3 тис. кв. м, що буде використовуватися для експозиції більше 150 старих машин", - розповідає Ткаченко. Про більш активний розвиток продажів зношеної техніки заявляють також в "Ніко" та "Ілті". Директор з маркетингу корпорації "АІС" Юлія Птицина вважає, що поки trade-in у класичному вигляді вітчизняним дилерам невигідна - недосконала база оподатковування робить продавані юридичними особами авто неконкурентними в порівнянні з виставленими на ринках машинами приватних власників. Тому найближчим часом салони будуть акцентувати увагу скоріше на комісійній торгівлі, залишаючись лише посередниками між продавцями і покупцями. Цей факт, за словами Олега Омельницького, не дозволить покупцеві претендувати на гарантію на старий автомобіль, що, загалом, передбачає класичний trade-in. Обговорюючи перспективи галузі, дилери стверджують, що будуть удосконалювати сервіс і це дозволить їм заробляти додаткові гроші і боротися за клієнтів. Втім, експерти сходяться на думці, що найближчим часом у цьому напрямку нічого не зміниться, тому що він занадто витратний, а вкладати кошти в обслуговування в кризові часи зможуть собі дозволити лічені компанії.
|