Нещодавно минуло 100 днів з моменту набрання чинності нових штрафів для українських порушників правил дорожнього руху. Даішники бадьоро рапортують про "стомільйонні" збори. На що ж витрачаються ці колосальні кошти? 100 днів штрафів З 17 листопада минулого року на території України діють нові ПДР, а точніше штрафи за їх порушення. За цей час, станом на 17 лютого, зібрано понад 170 мільйонів штрафних гривень із 353,5 мільйонів накладених (з них більше 42 мільйонів гривень водії зобов'язані виплатити в одній лише столиці). А "перший мільйон" для держави був зароблений уже на другий день дії нових штрафів. Як запевняють представники Державтоінспекції, в одному лише січні різко знизилася смертність на дорогах (45%) і кількість ДТП (40%). Особливу роль у "антипорушувальній" кампанії на дорогах відіграють нові технічні пристосування. Мова йде про радари "Візир" і апаратні комплекси системи відеоспостереження. "Листи щастя" з фотографією улюбленого авто, яке намагаєть подолати аеродинамічну межу власної конструкції, вже не рідкість. За словами глави МВС, одного з головних апологетів дорожньої реформи Юрія Луценка, пропозиція оплатити штраф уже була надіслана мерові Києва Леоніду Черновецькому і його власній дружині. Що оригінально, так це те, що неупереджений і автоматичний "Візир" зробив сотні фотографій пересування порушників, які працюють у головному апараті Міністерства внутрішніх справ. Цікаво, їм хоча б догану оголосили?.. Цікаво, що, за офіційною інформацією, прямий прибуток від діяльності лихачів і любителів поїздити "під мухою", ні ДАІ, ні МВС не одержують. Половина йде до держскарбниці, а інша - у місцеві бюджети і витрачається, у тому числі, на установку "Візирів" на складних ділянках дороги (у Києві з 80 запланованих камер встановлені вже як мінімум у 36 місцях), облаштованість доріг паркуваннями, знаками і так далі. Однак, як пише журналіст Станіслав Голубенко, яскравим прикладом трохи дивного способу для фінансування ДАІ та МВС є так звана "виплата одноразової грошової допомоги при звільненні зі служби". Мова йде про норму, при якій кожному, хто звільняється з "органів", виплачується одноразова грошова допомога розміром 50% місячного грошового забезпечення за кожен повний календарний рік служби". Тепер уявіть, що гіпотетичний генерал Іваненко, який має офіційний щомісячний оклад 8 тисяч гривень після 25 років служби йде у відставку. Додому він принесе вихідну допомогу розміром 100 тисяч гривень. На подібні привілеї в кризовому бюджеті - 2009 відведений окремий "рядок", який оцінили в півмільйона гривень. А генералів у нас багато... Кара дорожня Та тільки одна заковика виходить - недобір штрафів. Так, начальник Департаменту ДАІ МВС України Сергій Коломієць прогнозував у листопаді, що ДАІ має намір одержати близько 2 мільярдів гривень за рахунок штрафів, тобто близько 160 мільйонів щомісяця. Поки ж, нагадаємо, оплачено "лише" 170 мільйонів з більш ніж 350-ти "накладених" за 3 місяці. Не на порожньому місці, виходить, хвилювався Юрій Луценко на початку лютого. Тоді, нагадаємо, заступник Балоги Ігор Пукшин оприлюднив його фразу, сказану на розширеній колегії МВС: "Міністр внутрішніх справ, прогнозуючи проблеми з держбюджетом, зокрема виплатами зарплат працівникам МВС, закликав підлеглих латати діри в бюджеті МВС за рахунок активізації збору штрафів на дорогах. Мовляв, знаходьте способи забирати наші гроші. На межі фолу, але робіть. Там наші зарплати". Виходить, декларованої мети, а саме зменшення "свавілля" на дорогах, влада домоглася, а фактичної, тобто викорінювання корупції на дорогах і латання дір у місцевих бюджетах, - ні. У цьому контексті, до речі, цікавою є поведінка столичного мера і його команди. Також не добравши в 2008-му фінансів, Леонід Черновецький влаштовує зараз тривалий перформанс, під шумок якого намагається вжити непопулярних заходів. Ввели навіть додаткові штрафи за паркування в зелених зонах, і дозволили використовувати для фіксації порушень "Візирі". І в подібній ситуації виходить на перший план морально-етичний аспект. Навіщо піднімали штрафи? Не для того ж, щоб генерал Іваненко одержав астрономічну вихідну допомогу?.. І не для того ж, щоб водії тепер за "сліпоту" даішника викладали не 20, а 50 гривень?.. Ці гроші за ідеєю повинні йти на відновлення рухомого складу ДАІ, придбання і удосконалювання систем автоматичної фіксації порушень, оздоровчі процедури і перепідготовку „трохи заважких” лицарів свистка та жезла, врешті-решт. А те, чому в Грузії працівники дорожньої інспекції всі як один молоді та стрункі, та ще й пройшли чергову перепідготовку, а в нас - з такими... обличчями, що в жоден "Візир" не влізуть. Чому це раптом автомобіліст повинен ставитися до них коректно, як просить Сергій Коломієць? Адже якось не помітно, що здерті з нього гроші йдуть на якісне поліпшення роботи інспекторів, приховані "антикорупційні" камери або, скажімо на збільшення кількості акредитованих СТО для проведення техогляду. Адже збільшені штрафи - це, як декларувалося, у першу чергу, виховний момент, профілактика - а не рятувальне коло для тих таки даішників в умовах кризи. Чому ж тоді штрафують так само завзято, як і раніше? У тих таки Штатах, наприклад, де покарання за порушення ПДР жорсткіші за наші будуть, патрулі штрафують далеко не всіх, кого зупиняють. Часто поліцейські просто проводять роз'яснювальну роботу і відпускають із напуттям щасливої дороги, особливо коли порушення не серйозне і в результаті не виникало небезпеки для учасників дорожнього руху. У вітчизняній ДАІ, здається, та ж проблема, що і у нашої пенітенціарної системи, - вони не виховують і допомагають, а просто карають. Майбутнє крізь приціл радара Хочеться сподіватися, що вищевикладені тези - лише проблема зростання громадянської самосвідомості в Україні. До речі, Сергій Коломієць зазначає, що в перспективі біля камер спостереження будуть змонтовані дорожні знаки-попередження. Поки ж, до завершення роботи "даішники" вважають їх недозволенною розкішшю - нехай, мовляв, водії думають, що Великий Брат за ними стежить скрізь. Цікаво, що це почасти так і є - тепер закон дозволяє працювати "Візиром" і з "цивільної" машини, без розпізнавальних знаків і "маячків". Стосовно ж юридичних колізій, то тепер експерти радять водіям перевіряти свою поштову скриньку не рідше ніж раз на 25 днів - чи не прийшли штрафи? Адже якщо за цей час не прийде оплата, то сума штрафу подвоїться. За доставку рекомендованим листом МВС платить "Укрпошті" 7,5 гривень. Протягом десяти днів після порушення також можна опротестувати рішення ДАІ в суді. Якщо глянути вище, на цифри статистики, то стає зрозумілим, що, зважаючи на все, саме на цьому етапі "губиться" сплачення половини штрафів. Подібна "незговірливість" українських водіїв виявилася несподіваною для МВС і уряду. От він, "пагубний вплив" громадянського суспільства! Якщо ж водій не живе за місцем прописки, Сергій Коломієць радить йому стати на облік за місцем проживання. Документального уточнення статусу тепер вимагають і від "продавців за генеральним дорученням" - адже саме цим власникам авто як засобу підвищеної небезпеки, приходять фотографії "Візира". До речі, ухилитися не в судовому порядку від оплати штрафу проблематично - без чистоти вашого "досьє" машину не можна ні продати, ні пройти чесно техогляд. До речі, акредитованих ДАІ станцій у багатомільйонному Києві всього 8 (в Україні - 228). У майбутньому автомобільний світ України очікує введення бальної системи штрафів і заміни картонних талонів на картки нарахування грошей на кштал магазинних - поповнив на певну суму шматочок пластику із чипом, порушив на десяток балів, і відразу ж на місці оплатив "ДАІ-кредиткою" штраф зі знижкою в один бал. Це не жарт, а реальний проект закону, готовий до проходження через ВР. Обіцяє ДАІ і портативні алкотести у свої машини, і навчання інспекторів розпізнаванню водіїв "під кайфом", і окрему "категорію" для скутеристів. Крім того, інспекторам доведеться з'ясовувати, як боротися з переробленими у Photoshop фотографіями з "Візира". А також подумати про необхідність скасування процедури техогляду як такого (є такий законопроект Анатолія Гриценка). Загалом, в умовах закритості вітчизняних правоохоронних органів від громадян доводиться тільки чекати, чи захочуть даішники відповісти на просте питання: куди йдуть гроші від нових штрафів? І їздити - дуже обережно їздити. (Дякуємо, хоч евакуатори вкотре заборонили...) Ні цвяха, ні жезла, ні "Візира"!
|