За 2008 рік побутова техніка та електроніка подорожчала в середньому на 60%. Не виключено, що і в 2009 році ціни продовжать підвищуватися. "Гроші" з'ясували, чи є сенс купувати дорогу електроніку саме зараз, не чекаючи ще більшого падіння гривни і ще більш високих цін. Другого січня 2009 року інженер Олег вирішив купити масляний обігрівач. Об'їздивши кілька магазинів, він так нічого й не обрав. "Не було із чого вибрати", - поскаржився Олег. Втім, через пару днів він знову пройшовся по "технічних" супермаркетах і все-таки купив потрібну річ. Взагалі ж традиційно після новорічних свят вибір товарів у магазинах не дуже великий. Однак сказати, що прилавки відчутно спорожніли саме в переддень нового 2009 року, не можна. "Підвищений попит на побутову техніку був помічений у жовтні 2008 року, у той час, коли кризові явища досягли України - люди знімали гроші з банківських рахунків і масово скуповували техніку, щоб не робити заплановані передноворічні покупки втридорога. Нагадаю, у ті часи готівковий курс досягав позначки 11 грн за $1", - розповів Володимир Тьомкін, керівник комерційного департаменту компанії "Домотехніка". Лідерами продажів тоді були пральні машини, телевізори, пилососи, холодильники і газові плити, а розважальна продукція виявилася не занадто пріоритетною для споживача. Наприкінці 2008 року, за словами пана Тьомкіна, споживач, розсерджений погіршенням економічної ситуації, йшов у магазини без особливого ентузіазму. На початку 2009 року продавці техніки спостерігали ситуацію, схожу на ту, що була наприкінці 2008 року. Директор роздрібної мережі "МКС" Віктор Терно розповів, що "продажі січня 2009 року в нашій роздрібній мережі в порівнянні з початком 2008 року знизилися приблизно на третину". Найгірше купували мобільні телефони, цифрові ТВ, дзеркальні фотокамери, ЕЛТ-телевізори, радіотелефони, DVD/CD-програвачі, сканери, електрообігрівачі. "Найменше зменшився попит у таких товарних групах, як плазмові панелі, пилососи, мікрохвильові печі. Для деяких товарних груп, таких як кухонні електроприлади, TFT-телевізори, кондиціонери, музичні центри, цифрові фоторамки, автомобільні холодильники, аксесуари та інші, помічене помітне зростання продажів відносно минулого року", - не приховував радості пан Терно. Коштовний побут За оцінками Володимира Тьомкіна, близько 95% техніки та електроніки, що продається в країні, ввозиться з-за кордону. Тому основні коливання ціни відбувалися після зміни курсу гривні відносно долара. Через відчутні курсові коливання електроніка за 2008 рік подорожчала в середньому на 60%. "Весь товар подорожчав рівномірно. Але через те, що попит на "розважальні" товари невеликий, утворилися більші залишки по домашніх кінотеатрах, DVD-плеєрах, комп'ютерах, ноутбуках, фотоапаратах, відеокамерах і mp3-плеєрах", - помітив пан Тьомкін. Тому, щоб розвантажити склади, компанії змушені знижувати ціни на ці категорії товарів нижче їхньої собівартості, - запевняє пан Тьомкін. Мовляв, тому й розмір подорожчання "розважальних" товарів менший, ніж в іншої продукції. Втім, підвищення цін і фінансова криза не віджахнули платоспроможних покупців, які готові платити за якість, сервіс і не зраджувати своїм перевагам. А от клієнти, які більшу частину покупок здійснювали в кредит, вплив кризи можуть відчути дуже сильно. На думку Віктора Терно, ця категорія покупців у період кризи істотно зменшить апетити, буде формуватися відкладений попит. "Вважають, що продажі в цілому по ринку в період кризи зміщуються убік товарів нижнього цінового сегмента. Однак це правильно тільки частково і тільки для покупців, яких умовно можна віднести до "середнього" класу і нижче", - зазначив він. Таких покупців дійсно стає менше. Пан Терно розповів, що деякі торговельні мережі відчувають різке зниження обсягів продажів саме тому, що орієнтуються, у першу чергу, на недорогі товари, електроніку маловідомих виробників. А ті продавці, які торгують відомими брендами, зниження попиту нібито і не відчувають. Дефіциту не буде Зрозуміло, що якщо попит (оборот) падає, а ціни зростають, то в торгівлі залишається усе менше можливостей і бажання підтримувати розмаїті асортименти і низькі роздрібні націнки. На думку директора роздрібної мережі "МКС" Віктора Терно, товарний дефіцит на ринку електроніки, як і на інших імпортно-орієнтованих ринках, може бути викликаний дефіцитом оборотних коштів, а також регуляторними обмеженнями з боку Кабміну. "Більшою мірою ці обмеження можуть відчути невеликі роздрібні мережі. Однак з огляду на те, що продажі електроніки в Україні в другій половині минулого року не вийшли на заплановані обсяги, на ринку присутні досить значні складські запаси. На їхній розпродаж по різних товарних групах може піти від 1-2 місяців до півроку", - зазначив він. Тому, на думку експерта, гострого дефіциту найближчим часом, швидше за все, не буде. "Деяке звуження асортиментів на вітринах магазинів електроніки можна пояснити скоріше не дефіцитом, а бажанням рітейлерів скоротити власні складські запаси і працювати з поточним попитом під замовлення", - підкреслив пан Терно. Володимир Тьомкін також вважає, що з поставками в найближчі 3-5 місяців "усе буде в порядку", оскільки у зв'язку з більшим затоваренням складів дистриб’юторів і продавців поставок взагалі не очікується. Втім, не виключено, що асортимент товарів все-таки звузиться. На думку директора аналітичного департаменту консалтингової компанії "Про-Консалтинг" Олександра Соколова, з огляду на скорочення попиту і підвищення цін, торговельним мережам може виявитися не вигідно завозити дорогий товар та той, на який немає попиту. Цінові перспективи Як розповів пан Терно, зниження попиту на ринку споживчої електроніки має кілька складових. По-перше, відбулися докорінні зміни в кредитуванні покупців: банки згорнули кредитні програми або пропонують споживачам нові кредити з невигідними умовами, розглядають можливість підвищення процентних ставок за дійсними кредитними договорами, активізують заходи щодо повернення кредитних заборгованостей споживачів. По-друге, відбулося неминуче підвищення цін через різке зростання валютного курсу в півтора рази і більше. "Всі зазначені фактори - зниження платоспроможності, очікування інфляції, песимістичні настрої споживачів і пов'язана із цим переорієнтація на інші - більш необхідні - товари і послуги, а також зростання гривневих цін на імпортну техніку - призведуть до зменшення обсягів продажів і тим самим обмежать розвиток ринку споживчої електроніки цього року", - відмітив він. Олександр Соколов нагадав, що оскільки вартість побутової техніки залежить від курсу долара, то в майбутньому, якщо гривня буде дешевшати, варто очікувати і підвищення цін на побутову техніку і електроніку. "Ціна на побутову техніку і електроніку буде повністю залежати від вартості гривні до долара, а інші показники, які впливають на ціну, будуть нівельовані тим, що зараз на складах продавців перебуває дуже багато товару", - запевнив пан Тьомкін. Експерти, з якими спілкувалися "Гроші", також упевнені, що очікувати заповнення ринку, зокрема торговельних мереж, дешевою технікою не варто. "Для "організованого" роздробу кращим, як і колись, буде платоспроможний клієнт, який хоче одержати якісний товар і вимогливий до сервісу", - зазначив Віктор Терно. Він також вважає, що можливості цінових методів боротьби за ринок споживчої електроніки, найімовірніше, будуть обмежені. І за обмежену кількість споживчих грошей розгорнеться жорстка конкуренція, з'явиться реальний попит на якісне обслуговування. От тільки питання - скільки з нині існуючих техномаркетів зможуть прогодуватися грошима, які лежать у кишенях цих найвимогливіших покупців, - на жаль, цей прошарок ще недостатньо міцний в Україні. А якщо супермаркети електроніки почнуть закриватися один за іншим, то на повний зріст постане проблема монополізації - з усіма її принадностями, на зразок високих цін і хамства персоналу. Можливо, нам, покупцям, допоможуть онлайн-магазини? У кожному разі, повертатися в часи, коли телевізори і пральні машини везли з речових ринків і "оптових фірм", категорично не хочеться. Отже: Мережі побутової техніки звужують асортименти, підвищують ціни і побоюються конкурентів з Інтернету. У найближчі півроку вибирати потрібну побутову техніку та електроніку буде важче і дорожче, ніж ми вже звикли.
|