Цього року для Ігоря Литовченка і Андрія Дубовського, керівників двох найбільших вітчизняних операторів ринку мобільного зв'язку, завданням №1 буде не стільки боротьба за лідерство, скільки боротьба за зниження темпів зростання доходів їх компаній. Адже згідно прогнозів дослідницької компанії ComNews Research, вже у 2009 році всі мобільні оператори відчують зниження попиту на свої послуги. Підтверджують подібний тренд і в агентстві iKS-Consulting: в 2009-2010 роках темпи зростання доходів на мобільному ринку, що сповільнилися виявляться ще яскравішими. Якщо в 2008 році обсяг ринку прогнозувався розміром у $4,8 млрд., то в 2009 він досягне означки $5,2 млрд., при цьому зростання складе не набагато більше 8%. Що ж слугуватиме драйвером зростання ринку в умовах тривалої кризи? За інерцією обсяги споживання послуг найбільших мобільних операторів наприкінці 2008 року продовжували збільшуватися багато в чому завдяки інерції. Зростання ARPU (середньомісячний дохід на абонента) в 2008 році в порівнянні з 2007-м спостерігався у всіх великих операторів. У компанії "Київстар" даний показник за листопад-грудень склав $5,8. В цілому ж прибуток цього гравця в третьому кварталі 2008 року в порівнянні з аналогічним періодом 2007 року збільшився на 12,19%. За інформацією компанії "МТС-Україна", показник MOU (кількість вимовлених хвилин) у грудні 2008 року склав 464 хвилини і перевищив результати грудня 2007 року на 140%. Однак, як ще восени прогнозували аналітики ComNews Research, у четвертому кварталі 2008 року основним фактором уповільнення зростання прибутків операторів буде не зниження рівня споживання послуг, а "розмивання" виторгу в результаті "повзучої" девальвації. Втрата голосу У 2008 році ринок мобільного зв'язку ввійшов у фазу повного насичення: динаміка набору нових абонентів завзято просувається до нуля, і операторам нічого не залишається, як сконцентруватися на стимулюванні споживання послуг, які останнім часом демонстрували істотне зростання. Ефект масштабу, який дозволяє знизити їх собівартість, давав компаніям можливість записувати до свого активу додатковий прибуток. Хоча в цьому випадку вона лише покривала недоотримане від курсової різниці. Вперше за довгі роки нестабільний долар змусив операторів переглянути свою цінову політику. Наприкінці минулого року "МТС-Україна" і "Київстар" першими підняли плату, а в лютому не утримався від спокуси й "Астеліт" (ТМ life:)), який раніше відрізнявся найбільш демократичними тарифами. Російський "Вимпелком", материнська компанія "УРС" (ТМ "Білайн"), оголосила про підняття цін з 27 лютого, що, очевидно позначиться і на українському підрозділі. При подальшому падінні гривні не уникнути нових хвиль підвищення вартості послуг, впевнені експерти. Підняття цін актуально для непростого українського ринку, на якому от уже кілька років не припиняються цінові війни. Хоча, на думку президента "Київстар" Ігоря Литовченка, зростання цін не буде початком виходу із цих воєн. "Це будуть ті ж цінові війни в умовах кризи за однієї простої причини: усе ще є компанії, які виходять із пропозицією за ціною "нуль". І я не уявляю, як вони при цьому заробляють, тим більше в умовах кризи", - зазначив Литовченко. Зв'язані однією мережею Минулий рік чітко показав, що український ринок інтернет-доступу перебуває на хвилі активного нарощування свого обсягу і абонбази. За оцінками iKS-Consulting, у першому півріччі 2008 року місткість ринку у вартісному вираженні збільшилася на 60% у порівнянні з 2007 роком. Як повідомили в компанії "Укртелеком", прибутки від надання послуги "ОГО!" в 2008 році досягли більше 500 млн. грн. Ласий сегмент інтернет-доступу все більше цікавить "мобільників". Тут вони вже створюють гідну конкуренцію традиційним інтернет-провайдерам. "Астеліт" і "Київстар" запропонували недорогий доступ через GPRS-EDGE мережу, "МТС" вивів на ринок пропозицію "МТС-коннект" на основі власної мережі CDMA. "Голден Телеком" і "УРС" просувають інтернет для домашніх користувачів", - розповів аналітик дослідницької компанії "Gf Україна" Андрій Радевич. Відповідно з дослідженнями компанії InMind, 12% українців регулярно входять в інтернет через мобільний телефон або КПК. Вітчизняні компанії, пристосовуючись до нових економічних умов, оптимізують витрати, у тому числі на зв'язок, тому в корпоративному сегменті очікується зниження ARPU і темпів приросту, - ввжає Костянтин Колесов, директор з розвитку бізнесу телекомунікаційної групи Vega. У той же час більш активними користувачами стануть фізичні особи: ті, хто потрапив під скорочення шукатимуть роботу і зароблятимуть гроші за допомогою всесвітньої павутини. І традиційні розваги будуть частково замінені на відвідування інтернет-ресурсів. "Сьогодні один похід у кінотеатр всією родиною обходиться дорожче, ніж місячна абонплата за доступ в інтернет за безлімітним тарифом", - зазначає Костянтин Колесов. Тому за доходи від інтернету оператори можуть турбуватися менше. Стосовно ж витрат на розвиток мереж інтернет-доступу, то "МТС-Україна", приміром, заявляє про вкладений $2 млрд. за останні кілька років (EDGE, CDMA). У компанії вважають розвиток інтернет-доступу дуже перспективним. Торік була отримана ліцензія на ще одну бездротову технологію Wi-Fi, "а у випадку проведення тендера на UMTS ми додатково виділимо кошти на його розвиток, оскільки для нас і для ринку це стратегічно важливий напрямок", - повідомили в прес-службі компанії. На думку Аліни Сігди, керівника відділу PR компанії "Воля", поряд з безумовною перевагою бездротового інтернет-доступу - мобільністю - є й істотний мінус - дорожнеча і низька швидкість. Проте перспективи бездротового доступу до інтернету досить втішні, впевнений Андрій Радевич. У найближчому майбутньому саме він буде основним, якщо не єдиним драйвером зростання для операторів мобільного зв'язку. Зараз цей ринок тільки формується, на нього вийшли лише нішові гравці (Utel, People.Net, інші CDMA-оператори) і альтернативні оператори. Але в "альтернативщиків" не вистачає ресурсів, можливостей і досвіду для активного розвитку цього напрямку, а великі GSM-компанії не мають необхідної ліцензії. Ігор Литовченко впевнений, що держава штучно стримує продаж ліцензій UMTS, щоб дати "Укртелекому" ринкові переваги. Але оскільки вже в березні планується приватизація цього монополіста зв'язку з наступним продажем його в травні, то й розіграш ліцензій не за горами. Контент-послуги найближчим часом також стануть одним з основних джерел прибутків для мобільних операторів, впевнені експерти. Уже сьогодні ринок нараховує близько 120 контент-провайдерів. Найбільші з них - "Джамп Україна", "Ай-Фрі", "Іриком" і інших. Причому п'ять основних гравців "тримають" близько 50% ринку. Ця консолідація свідчить про те, що ринок сформований. Однак оператори зв'язку випробовують недолік якісного контента. Компанії-розроблювачі не поспішають пропонувати нові продукти, вони незадоволені компенсацією: виторг у найкращому разі ділиться навпіл, в основному ж оператори воліють віддавати лише третю частину. А нерозпещений новинками споживач став втрачати інтерес до існуючого контенту, у свою чергу втрачають доходи і мобільних операторів. А тим часом в умовах кризи інтерес споживача до розваг усе більше зміщується вбік конкурсів і вікторин, де теоретично можна одержати якийсь виграш. Найбільш затребуваний контент - послуги персоналізації телефону (мелодії та логотипи), java-ігри, тести, голосування, вікторини і т.п. У цілому ж ринок контент-послуг динамічно зростає щорічно і в 2007 році оцінювався в більш ніж $100 млн. У своєму розвитку Україна продовжує світову тенденцію. Відповідно до статистики, обсяг ринку мобільних розваг становив в 2006 році $17,3 млрд. В 2009 році цифра досягне $47 млрд., а в 2011-м - $77 млрд. Таким чином, зростання ринку мобільного зв'язку, незалежно від кризи та економії абонентів, триватиме. І драйверами тут виступатимуть інтернет-доступ і контент. Однак, з огляду на те, що навіть сумарно ці напрямки становлять у найкращому разі 10-20% від загальних доходів GSM-операторів, буде тривати стимулювання голосового трафіка. Каталізатором і маленькою революцією може стати одержання довгоочікуваної ліцензії на зв'язок 3G.
|