Цього року ціни на сезонні ягоди в столиці б'ють усі рекорди. Натякаючи на поганий урожай, торговці продають навіть неліквідну і несмачну продукцію на третину дорожче, ніж минулого року. Причому ціни могли б бути ще вищими, якби не поставки імпортних полуниці та черешень, які, незважаючи на девальвацію гривні, з якихось невідомих причин однаково залишаються дешевшими від вітчизняних плодів. Столичні продавці сезонних ягід (полуниці, черешні, суниці) мають усі шанси непогано заробити на любові киян до вітамінів. За словами керівника проекту з розвитку овочівництва МФК (досліджує плодоовочевий ринок України) Федора Рибалко, поточні ціни на ягоди як мінімум на 20-30% вищі від торішніх. Так, черешні в столичному роздробі продають по 25-30 грн./кг, а вартість добірних ягід може перевищувати 50 грн./кг. Полуницю реалізують по 25-35 грн./кг. У Кримській фруктовій компанії повідомили, що оптова ціна на полуницю першого сорту становить 20 грн./кг, другого - 12-15 грн./кг. При цьому відбою від покупців немає - підприємство вже навіть не укладає договори на постачання з новими клієнтами. Федір Рибалко відзначає, що на оптовому ринку "Копані" (Херсонська обл.) оптова ціна і на полуницю, і черешню становить 15 грн./кг. Щоправда, за такими ж цінами зараз можна купити полуницю і у роздробі - невеликі поставки на ринки міста здійснюють місцеві господарства і бабусі, однак обсягів такої продукції настільки мало, що вона не в змозі істотно натиснути на націнки торговців. Ті продавці, які реалізують продукцію, закуплену в оптовиків, забезпечують собі цілком гідну маржу. Аналітик агентства ААА Марія Колесник стверджує, що на початку сезону вартість полуниці була нижчою на 40%. Вона пояснює цю тенденцію тим фактом, що в травні в роздробі було представлено досить багато імпортної ягоди (з Туреччини та Іспанії), і конкуренція за гаманець споживача була набагато жорсткішою, ніж сьогодні, коли на полицях залишилася переважно вітчизняна продукція. Марія Колесник також вважає, що, на відміну від минулих років, коли ціни, стартувавши з високих позицій на початку сезону, потім поступово знижувалися (здешевлення досягало 50% і більше), цього літа знижок не буде. "Справа в тому, що, приміром, урожай черешні цього року в Україні дуже низький. Квітневий заморозок суттєво пошкодив сади в Миколаївській, Одеській областях і Криму, які є основними постачальниками кісточкових у країні. Загинуло до 80% урожаю", - говорить експерт. Вона також розповідає, що зараз у столицю активно поставляється черешня з Молдови, яка збиває дефіцит і за якістю помітно вища від нашої, але невідомо, наскільки її вистачить. Так що нестача пропозиції дозволить нашим садівникам тримати високі ціни аж до кінця сезону. Ситуація з полуницею ненабагато краща. Дощова і прохолодна погода зіпсувала смак ягід (вони стали водянистими), і, крім того, не дозволяє довго зберігати врожай. Проте ті, кому вдалося довезти врожай до Києва, вимагають за нього рекордні суми. Почин виробників "домашніх" ягід підхопили і мисливці за суницею. Якщо торік приватники, які не полінувалися зібрати врожай у прилеглому лісі, просили за склянку ягід 5-10 грн., то сьогодні - 20 грн. Федір Рибалко оцінює потреби Києва в сезонних ягодах в 8 тис. т (по 4 тис. т полуниці і черешень), що становить близько 20% загальнонаціональних обсягів реалізації. Причому попит на вітамінну продукцію в столиці цього року практично не зменшився, тоді як у регіонах продажі просіли на третину. Не дивно, що в боротьбу за гаманець київського споживача включається усе більше постачальників з усієї країни. А так як дефіцит пропозиції, на думку п. Рибалко, становить 20-30%, вільне місце в столиці є для всіх. Поточного сезону, крім традиційного каналу реалізації ягід - київських ринків, селяни одержали порівняно вільний доступ у роздрібні мережі, які зацікавилися вітамінною продукцією. "Якщо раніше швидкопсувні ягоди були занадто заморочливим товаром для мереж, то зараз вони шукають будь-яку додаткову можливість для заробітку. Тим більше що постачальники сезонної продукції готові йти на поступки і працювати з істотною відстрочкою платежу", - інформує Марія Колесник. Федір Рибалко додає, що збільшення пропозиції полуниці в київському роздробі пов'язане, крім усього іншого, і зі створенням деякими великими виробниками інфраструктури по доробці ягід (відбір, упакування), що робить цей товар більш зручним для мереж.
|