Зростання безробіття, жорсткість умов видачі кредитів і падіння цін на житло - от неодмінні супутники рецесії. Але вони рідко приходять усі разом, як це трапилося зараз, і ще рідше тривають настільки довго. Ця тріада, мабуть, є найбільш незвичайним аспектом нинішнього спаду. Але це не єдина дивина нинішньої кризи, пише ділова інтернет-газета IFX.RU з посиланням на публікацію в журналі Time, який знайшов 10 відмінностей нинішньої кризи. 1. Не падають ставки за кредитами Кредити недоступні для багатьох позичальників, якщо тільки вони не згодні на грабіжницькі ставки. Якби нинішня криза була типовою, зниження ключових процентних ставок державою привело б до падіння кредитних ставок для населення і компаній, що стимулювало б позичальників витрачати більше та поступово відновлювало б споживання. Але це правило не працює через те, що рівень заборгованості і без того великий, і банки побоюються видавати нові кредити, поки не погашені старі. 2. Бум продажу квитків у кінотеатри У багатьох зараз вдома є великі плазмові телевізори. Здавалося б, це повинно було змусити людей дивитися кіно вдома, щоб заощадити кілька доларів і не ходити в кінотеатр. Однак незважаючи на грошові проблеми, відвідуваність кінотеатрів зросла за останній рік. Їхні доходи виросли на 11%, а кількість глядачів - на 9%. 3. Криза завдала удару по лібідо Завжди вважалося, що якщо в людини мало грошей, то вона залишиться вдома і буде одержувати задоволення від свого чоловіка або дружини. Звичайно, неможливо підрахувати, скільки пар зайнято один одним замість того, щоб витрачати гроші на світські розваги. Однак продажі засобів контрацепції в 2008 році впали, а народжуваність не тільки не виросла, а навіть пішла в червону зону. Так що спальня, здається, перестала бути заміною розваг. Стрес від роботи підриває лібідо громадян. 4. "Індустрія гріха" страждає нарівні з усіма Існує думка, що в період рецесії люди поринають у безодню розпусти - починають пиячити, курити і грати в азартні ігри. Але ці галузі теж важко переживають кризу. Алкогольна промисловість - найяскравіший приклад. У часи спаду 2001 року надходження від продажу алкоголю в скарбницю США виросли на 1,5%, як і можна було очікувати. А в 2008 році вони, навпаки, скорочуються - більш ніж на 5%. Так що алкоголь і казино виявилися для людей занадто дорогими і непотрібними в кризу. 5. Суп з банки. Дешево, але не популярно Всі чекали, що люди почнуть заощаджувати на їжі і купувати більш дешеві продукти. І консервовані супи в банках, здавалося, найкраще підходять. Але продукція компанії Campbell's, лідера на західному ринку з виробництва консервованих супів, стала продаватися в останньому кварталі на 7% гірше. Продажі бульйону впали на 2%. Акції Campbell's, від яких на Уолл-стріт чекали зростання, упали на 25% за останні 9 місяців. Експерти вже знайшли пояснення цьому феномену: суп - це не так вже й дешево, якщо ви після нього з'їдаєте сендвіч, щоб наїстися. 6. "Екологічно чиста" продукція усе ще добре продається Так, як це не дивно, ринок "зелених" продуктів росте. Так, можливо не так сильно, як до кризи, але все-таки ринок додав 6% цього року (у порівнянні з 20% в останні роки). Люди піклуються про себе і своє здоров'я - не всупереч спаду, а саме через нього. Дослідницька компанія Packaged Facts прогнозувала скорочення ринку дорогих товарів, таких, як екологічно чиста яловичина, олія та овочі, вирощені без пестицидів. Однак цього не відбулося. 7. Відсутність "тихої гавані" У часи всіх минулих рецесій завжди була якась "тиха гавань", у якій інвестори переживали бурю. Але в нинішній фінансовий шторм усі ці гавані були затоплені - і кризостійкі акції компаній (таких, як згаданий вище Campbell's), і навіть нерухомість. Зараз інвестори думають лише про те, щоб зберегти своє, навіть не мріючи про більше. Вражені тим, що відбувається, вони бачать лише два виходи: готівкові долари і держоблігації США. Із приводу останніх багато експертів говорять, що це ще одна бульбашка, яка рано чи пізно лусне, наробивши багато шуму і привівши до нової кризи. 8. Криза світової торгівлі Всі очікували спаду у світовій торгівлі на тлі кризи. Але що ми бачимо? Все набагато гірше, ніж могло б бути. Країни, які не мають нічого спільного з американською або європейською моделлю економіки, продовжують нарощувати, стимулюють внутрішнє споживання, і їм не потрібні імпортні товари. 9. Манікюрні салони розоряються Індустрія краси, як багато і очікували, із честю пережила кризу. Наприклад, губна помада і косметика. Але іншим товарам і послугам у цьому секторі пощастило не так сильно. Це - найкраще свідчення того, що доходи населення впали дуже сильно. Манікюрні салони на грані зникнення. Їхні доходи скоротилися на чверть. Ще більш разюче, що не було різкого збільшення продажів декоративної косметики. Здається, жінки в цю рецесію воліють добре працювати, ніж думати про красу нігтів. 10. Багаті втрачають нарівні з бідними Широко відомий стереотип про те, що в кризу бідні стають ще біднішими, а багаті - ще багатшими, у них з'являється можливість купувати дорогі речі дешево. Однак нинішня рецесія перевернула з ніг на голову і цю усталену думку більшості. Різке зниження вартості акцій значно прорідило гаманці товстосумів. Споживачі класу "преміум" удвічі частіше говорять про те, що вони постраждали від кризи матеріально, ніж про те, що нажилися на кризі.
|