Роздрібна ціна бензину А-95 12 серпня в середньому в країні становила 7,14 грн/л, тільки за добу піднявшись у різних регіонах де на п'ять копійок, а де й на 31 копійку. За даними консалтингової компанії НТЦ "Психея", найдорожчий дев'яносто п'ятий традиційно продавався в Криму - у середньому за 7,60 грн/л, найдешевший - у Луганській області за 6,90 грн/л. На київських АЗС середня ціна склала 7,06 грн/літр. За останній тиждень популярний бензин подорожчав на 7,04%, за місяць - на 7,58%. А ще 12 травня літр А-95 коштував 5,80 гривні. Дорожчає і дизпаливо. Його середня ціна 12 серпня склала 5,82 грн/л, тільки за п'ять днів піднявшись на 34 копійки. До цього дизпаливо кілька місяців трималося поблизу позначки 5,30 грн/л. Поточне подорожчання директор "Консалтингової групи ”А-95”" Сергій Куюн пояснює декількома факторами, основні з яких - зростання світових цін на нафту і падіння гривні. Дійсно, ціна на нафту марки Brent на Лондонській біржі із середини липня зросла до 7 серпня на 25%, до 75,07 долара. Щоправда, до 12 серпня знизилася до 73 доларів. На думку аналітиків, нафта подорожчала через очікування підвищення попиту на паливо й надії на швидке відновлення світової економіки. Крім того, позначилося зниження курсу долара. З 10 липня до 4 серпня американська валюта подешевшала до євро з 1,39 до 1, 44. В Україні ситуація з валютою зовсім інша. З 1 до 13 серпня готівковий курс продажу долара збільшився з восьми до 8,40 гривні за долар. Виріс і курс євро, що теж важливо з погляду цін на бензин і дизпаливо: ставки акцизного збору встановлені саме в цій валюті. З середини липня курс євро в українських банках піднявся більш ніж на гривню: з 10,71 (купівля) і 10,88 (продаж) відповідно до 11,73 і 11,94 гривні за євро. Сергій Куюн вважає, що і зростання цін на нафту, і валютні коливання вплинули на поставки імпортних нафтопродуктів в Україну. Це зробило їх більш ризикованими і менш конкурентноздатними порівняно з паливом українських НПЗ, реалізованим за гривні. Щоправда, вітчизняні заводи зараз фізично не здатні забезпечити ринок необхідними обсягами пального. Відповідно, виник дефіцит пропозиції, що спричинив різкий стрибок оптових цін на нафтопродукти українського виробництва в перші дні серпня. Це з деяким запізненням позначилося на роздробі. "Звичайно роздрібні ціни реагують на опт із лагом днів у десять. Але цього разу, з урахуванням дефіциту запасів, усе розвивалося набагато оперативніше. Оптові ціни зробили стрибок 3-5 серпня, а вже із сьомого числа почалося подорожчання в роздробі, і до середини тижня нафтопродукти додали в ціні близько 40 копійок", - говорить Куюн. За прогнозами експертів "Консалтингової групи ”А-95”", вартість однойменного бензину на АЗС у другій половині серпня буде перебувати в діапазоні 7,30-7,60 грн/л, а дизельне паливо, імовірно, подолає позначку 6 грн/л і може досягти рівня 6,15-6,45 грн/л. Дещо знижує темпи зростання демпінг із боку групи "Приват", яка володіє найбільшою мережею АЗС в Україні. Їй вдається тримати відносно низькі ціни завдяки дешевій українській нафті, яку вона закуповує на аукціонах "сама в себе", тобто в компанії "Укрнафта" (як правило, за ціною близько 1200 гривень за тонну). Однак цю можливість група може втратити: Міністерство економіки підготувало проект постанови Кабінету Міністрів, відповідно до якого ціни на реалізовану сировину на аукціонах із продажу вуглеводнів (нафти, газового конденсату, природного і зрідженого газу) повинні відрізнятися від поточних світових котирувань не більш ніж на 5%. Якщо Кабмін введе цю норму в дію, ціни на бензин можуть зрости істотніше. Щоправда, з передвиборної точки зору Юлії Тимошенко зараз немає резону псувати відносини з Ігорем Коломойським.
|