Ціни на продукти харчування не знають зворотного ходу. "Власть Денег" підбиває підсумки річного забігу і намагається спрогнозувати швидкість подорожчання в наступному 2010-му. Українці люблять погуляти. Бажання накрити пишний стіл сидить мало не в кожному з нас. Перед святами споживачі побіжать в магазини за продуктами харчування не з однією, а відразу з декількома сумками. Можливо, побачивши нові цінники, багатьом покупцям доведеться стримати свої апетити. Солодкий рік Минулий рік пройшов для споживачів під знаком практично постійного зростання цін. Виробники продуктів харчування вирішили не звертати уваги на фактор зниження платоспроможності споживача. Місяць за місяцем вони додавали до цін на свої товари то відсоток-другий, то відразу десять. Як говорять, у кого скільки "нахабства" вистачить. Найбільш "безсовісними" серед виробників основних продуктів харчування виявилися цукровари. Ще рік тому "Власть Денег" прогнозувала дефіцит цукру навесні або влітку і, як наслідок, різке зростання цін на цей продукт. Наші прогнози підтверджуються даними Держцінінспекції: за інформацією цього відомства, продукт за січень-листопад подорожчав у магазинах на 85,5% - до 6,90 грн. / кг. Ще одним "хітом року" виявилось вершкове масло. Для багатьох українців стало одкровенням, що наші молокопереробні підприємства не можуть забезпечити внутрішній попит на цей продукт. Як видно, з України необхідно знімати лейбл аграрної країни. Практично за рік ціни на вершкове масло в роздробі виросли на 47,4%, досягнувши 37,27 грн. / кг. Порівнянним виявилося зростання цін на ще один улюблений співвітчизниками продукт - варену ковбасу I сорту. За 11 місяців 2009 р. продукт став менш доступним на 44,4%. Чиновники підрахували, що наприкінці листопада у вітчизняному роздробі ковбаса коштувала в середньому 27,23 грн. / кг. Приємними винятками для українців стали овочі та яйця. За даними Держкомстату, за січень-листопад перші стали дешевшими на 11%, а другі - на 10,5%. Проте "приємності" закінчилися вже в листопаді: овочі в цьому місяці встигли подорожчати на 1,7%, а яйця - на 7,8%. Підбиваючи підсумки року, можна помітити, що основних причин для подорожчання раз-два і край. Найголовнішою залишається залежність України від імпорту. Примітно, що ще рік тому ми якраз на це і звертали увагу наших чиновників. При цьому, як нам здається, така залежність тільки посилюється. Адже тільки за рік Україна здала відразу два своїх ринки - молочний і цукровий - "на відкуп" іноземцям. У свою чергу в умовах падіння гривні відносно іноземних валют, імпортозалежність буде і далі позначатися на динаміці зміни цін у роздробі. Не чекайте Не варто очікувати перелому тенденції подорожчання на початку наступного року (докладніше - див стор 26-27). За словами Олексія Блінова, економіста інвесткомпанії Astrum Investment Management, осінь і зима характеризуються підвищеними темпами зростання цін. Крім вищезгаданої нестабільності валютних курсів, передумов для такого підвищення декілька. По-перше, потроху закінчується пропозиція вітчизняних фруктів і овочів. Через відсутність достатньої кількості сховищ в Україні частина врожаю банально пропадає. В результаті наша країна поступово збільшує імпорт таких товарів, які, як правило, дорожчі від вітчизняних. Одночасно з тим набуває чинності інший сезонний фактор - молока взимку здають менше, а осінь і особливо зима є піковими за споживанням цієї продукції. Як наслідок - підвищення цін. Крім сезонних причин, у грудні-січні робить свій вплив на зростання цін ще один фактор - передсвяткова споживча активність. Знаючи про таку тенденцію, виробники та імпортери продуктів харчування сміливіше підвищують відпускні ціни. Не варто скидати з рахунків і передчуття споживачів. Згідно зі спільним дослідженням компанії GfK Ukraine і Міжнародного центру перспективних досліджень, у жовтні індекс інфляційних очікувань українців знову знизився - на 0,6 пункти (докладніше - див бліц-інтерв'ю, стор 28). Крім цього, зростанню цін сприяє політична нестабільність. Так що на здешевлення основних продуктів харчування взимку 2010-го українцям сподіватися не варто. Невелике зниження цін відбудеться хіба що навесні, коли почнеться сезонна тенденція здешевлення молочних продуктів. Проте найбільш популярні в сезон нестачі вітамінів будуть свіжі фрукти та овочі, ціна на які саме тоді досягне свого піку. Не ми одні такі Як видно, людство знову стоїть перед новою довгостроковою тенденцією подорожчання продуктів харчування. За даними Продовольчої і сільськогосподарської організації ООН (ФАО), світові ціни на продовольство знову ростуть. Подорожчання основних продуктів харчування, у тому числі борошна, цукру і молока, спостерігається протягом чотирьох місяців поспіль. У новій доповіді "Огляд продовольчої ситуації" говориться, що в листопаді продовольчий індекс цін ФАО дорівнював 168 пунктам. Це найвищий показник, починаючи з вересня 2008 р. Щоправда, він все ще на 21% нижчий від пікових показників червня минулого року. Проте насторожує інше. До цінового злету 2007-2008 рр.. індекс ніколи не перевищував 120 пунктів і практично завжди був меншим 100 пунктів. До листопада ціни на молочні продукти виросли, у порівнянні з найнижчою позначкою в лютому, на 80%. Майбутні ціни будуть залежати від того, чи виставить Євросоюз свої запаси масла і молока на міжнародний ринок. Крім того, наприкінці сезону, можливо, знизяться ціни на борошняні вироби через очікування багатих врожаїв в Південній Америці, однак ринку буде не вистачати олій. Світові ціни на цукор, ймовірно, залишаться стабільними. Щоправда, очікується, що вони будуть нижчими від поточного рівня. Світові ціни на м'ясо перші десять місяців 2009 р. були на 8% нижчі, ніж за той самий період минулого року. Але в 2010 р. очікується їх невелике зростання. Фрукти Зниження купівельної спроможності населення - досить сильний фактор, що стримує зростання цін. Але підстави для зростання цін є: до початку весни через брак сховищ запаси недорогих вітчизняних фруктів зійдуть нанівець. Доведеться їсти привізне, дорожче. Ціна на імпортні фрукти формується, виходячи з бажання виробників компенсувати свої втрати в літній час плюс вартість транспортування. Це означає, що подорожчають екзотичні і "святкові" фрукти - манго, ананаси, виноград і т. д. За прогнозом Наталії Клюєвої, керівника комерційного відділу ПП "Аркадія", до початку березня на ринку практично не залишиться дешевих українських яблук червоних сортів. Решта ж яблук сортів "делішес" та "ренет Симиренка" подорожчають до 7-8 грн. / кг (зараз червоні яблука коштують 3,5-5 грн. / кг, інші - 5-7 грн. / кг залежно від розміру). У той же час сегмент так званих дорогих яблук буде стабільним - ціни на такий продукт залишаться на рівні 14-16 грн. / кг. У той же час до кінця зими українські груші, як звичайно, вже закінчаться, а що залишилися, будуть в основному поганої якості. Тому фахівці беруться прогнозувати ціни на улюблені українцям голландські груші сорту "Конференція" - вони подорожчають з 17-18 грн. / кг до 20-21 грн. / кг. У той же час більш стабільною виявиться ситуація в сегменті цитрусових. За прогнозом Крістіни Капельницької, керівника напряму цитрусів ПП "Аркадія", за підсумками трьох місяців середня ціна на мандарини залишиться стабільною - на рівні 13-14 грн. / кг. Щоправда, вже до кінця зими на ринку не буде дешевих грузинських мандаринів по 10 грн. / кг. Очікується невелике підвищення цін на лимони - з 11-12 грн. / кг до 13-14 грн. / кг. Проте "солодкою" новиною стане здешевлення апельсинів - з 11 грн. / кг до 9,5-10 грн. / кг, що пов'язано з початком сезону масового постачання цього фрукта з Єгипту. Овочі Україна знову зіткнеться з проблемою нестачі вітчизняних овочів в січні-червні 2010 р. Як наслідок - зростання цін. До споконвічної нестачі сховищ українським фермерам цього року додалося проблем. "Посушливе літо призвело до зменшення врожаю овочів. Дощі під час збору врожаю знизили терміни їх зберігання, - каже Ольга Рубан, фахівець з української продукції ПП "Аркадія". - Тому вже зараз на ринку присутні імпортні овочі, ціна на які вища, ніж на українські аналоги, і їх відсоток буде тільки збільшуватися". За прогнозом Ольги Рубан, середня роздрібна ціна на картоплю в Україні виросте до 4 грн. / кг (на 1 грудня - 3 грн. / кг), моркву - до 5-6 (4 грн. / кг), цибулю - до 4, 5-5 грн. / кг (3,5 грн. / кг), буряк - до 5 грн. / кг (3 грн. / кг). Риба Оскільки український ринок риби на 80% представлений імпортною продукцією, то у випадку нестабільності валютних курсів, на думку Валерія Калустова, аналітика рибного ринку компанії "Скандинавія", варто чекати її подорожчання. Зараз при курсі 8 грн. / $ середня ціна 1 кг риби становить 16 грн., а при курсі 10 грн. / $ підвищиться до 20 грн. / кг. До цього фактору додасться сезонне подорожчання транспортної складової (взимку фрахт рефрижераторних суден з Норвегії, Ісландії, Шетландських та Фарерських островів, контейнерів з Південно-Східної Азії, Північної та Південної Америки, Нової Зеландії дорожчає в зв'язку зі зниженням попиту на зворотне завантаження). Вартість зберігання сезонних запасів риби та рибної продукції на холодильних складах збільшує ціну риби в середньому на 15 коп. / кг на місяць. Крім того, збільшує ціну в середньому на 20 коп. / кг на місяць вартість фінансування сезонних запасів (сплата відсотків з кредиту на закупівлю риби для створення сезонних запасів). Крупи, макарони та хліб Не варто сподіватися українцям і на дешеві крупи. За прогнозами експертів, у наступні місяці ще більше подорожчає популярна в Україні гречана крупа. Директор групи компаній "Круп'яний холдинг" Олексій Шкабура очікує, що до кінця зими середня роздрібна ціна на цей продукт досягне 6,50 грн. / кг. Оскільки врожай гречки впав з 241 до 205 тис. т, за даними "Украгроконсалта", Олексій Шкабура не відкидає, що ціни на неї можуть зрівнятися з цінами на рис: до 9,15 грн. / кг. Крім того, за прогнозом експерта, взимку та навесні суттєво подорожчає горох. Подорожчають і макарони, незважаючи на відмінний урожай зерна, зібраний нашими селянами цього року. Причина банальна - стабільно високий попит на продовольче зерно на світових ринках обумовлює подорожчання української пшениці. З цієї ж причини буде дорожчати і хліб. За інформацією Держцінінспекції, протягом листопада хліб з борошна вищого і першого ґатунку, а також житньо-пшеничний додали в ціні по одній копійці. Як видно, до кінця зими ці сорти хліба подорожчають на кілька копійок. Цукор Наприкінці лютого ціна на цукор підвищиться до 9,50 грн. / кг, вважає Тамара Левченко, старший аналітик інвестиційної компанії "Драгон Капітал". Це пов'язано з дефіцитом продукту, який спостерігатиметься в Україні в поточному сезоні. Такий факт став наслідком низького виробництва цукру вітчизняними цукровими заводами, який не зможе задовольнити попит. Потрібно зазначити, що Україні не варто сподіватися на дешевий імпортний цукор, наприклад, з Білорусі. Ця країна зараз більше орієнтована на ринок Росії, ніж України. За даними Тамари Левченко, у РФ цукор зараз торгується на оптовому ринку біля $830 / т, а в Україні - $664 / т. Таким чином, якщо Україна захоче покрити дефіцит цукру за рахунок імпорту, то варто готуватися до ще одного стрибка цін. Молоко та молочні продукти Дефіцит молочної сировини, зростання цін на світовому ринку, а також сезонні фактори призведуть до того, що взимку найбільше подорожчають продукти, в яких молочна сировина становить левову частку собівартості: фасоване молоко, сметана і кефір, вважає Іван Саломатін, комерційний директор молочної компанії "Галичина". "Ми прогнозуємо, що взимку вартість молока у магазині може досягти 8 грн. за пакет", - додає він. Відповідно зростання цін у йогуртно-десертній групі складе близько 14-15%. "Вершкове масло, навпаки, у грудні та січні, за нашими прогнозами, дорожчати не буде", - говорить Іван Саломатін. За його словами, на грудень-січень Україні вистачить власних запасів масла, закладених на підприємствах в пік молочного сезону. Ціни на лютий-березень багато в чому залежать від ціни, за якою виробники зможуть купувати масло в Білорусі. "Якщо виходити з нинішньої вартості білоруського імпортного масла, вартість пачки на полиці повинна становити 13-15 грн.", - говорить комерційний директор "Галичини". Неоднозначною залишається ситуація на ринку твердих сирів. Суттєвого зростання цін на цю продукцію протягом листопада - початку грудня не спостерігалось. Оптово-відпускні ціни виробників підвищилися в грудні в порівнянні з листопадом лише на 5%. Інна Ільєнко, експерт "Українського клубу аграрного бізнесу", пояснює таку тенденцію достатніми запасами готової продукції на складах виробників, але і обмежена купівельна спроможність населення не дозволяє істотно підвищувати ціну, незважаючи на значне підвищення закупівельних цін на молочну сировину. Правда, запаси вже закінчуються. "Тверді сири тільки починають своє зростання, - говорить Іван Саломатін. - На їхню ціну безпосередньо впливає попит на російському ринку. Однак у світлі останніх тенденцій доступ українських сирів на цей ринок буде, швидше за все, обмежений. Відповідно, до кінця зими можна очікувати, що в роздробі тверді сири подорожчають до 50-60 грн. / кг". М'ясо та м'ясні вироби На думку Єлизавети Святківської, експерт "Українського клубу аграрного бізнесу", після 15 грудня, напередодні свят, а також протягом січня можливе зростання цін на 10-15% на охолоджене м'ясо. Зростуть ціни на яловичину - до 45 - 46 грн. / кг (зараз 35-43 грн. / кг), свинину - до 60 грн. / кг (50-55 грн. / кг) і м'ясо птиці (тушка) - до 15 грн. / кг (від 13,50 грн. / кг). У той же час ціни на ковбасні вироби залишаться на колишньому рівні, оскільки більшість м'ясопереробних підприємств заявляли, що вони не планують переглядати ціни перед зимовими святами. Прогнозувати ситуацію з цінами з лютого фахівці не беруться. "Якщо не буде дотацій і зростання попиту , то сільгоспвиробники просто будуть вирізати худобу. Як наслідок - на ринку збільшиться пропозиція м'яса, і ціни підуть вниз", - каже Єлизавета Святківська. Однак така однобока політика держави може знову привести в недалекому майбутньому до різкого зростання цін на м'ясо. Соняшникова олія Зростання цін на світових ринках і відсутність обмежень на експорт даного товару в Україні - причина, через яку взимку-навесні наступного року подорожчає соняшникова олія. Правда, зростання цін тут не буде таким істотним, як, наприклад, на цукровому ринку. Тамара Левченко очікує, що до кінця зими роздрібні ціни на бутильовану соняшникову олію в Україні виростуть на 2%. За даними Держцінінспекції, на кінець листопада середня роздрібна ціна на бутильовану соняшникову олію в магазинах становила 10,27 грн. / л. У випадку виправдання прогнозу Тамари Левченко до кінця зими олія буде коштувати 10,48 грн. / л. Марина Забарило: "Кризовий" раціон українців не став біднішим" Минулий рік пройшов для споживачів під знаком економічної кризи і викликаного цим зниження доходів. Про те, чи вдалося українцям стати ощадливішими при покупці продуктів харчування, "ВД" розмовляла з керівником департаменту "Панель домогосподарств" дослідницької компанії GfK Ukraine. Чи змінилося за останній рік ставлення українців до того, як вони витрачають свої кошти? Особливо в тому, що стосується продуктів харчування і товарів першої необхідності. - Ніяких кардинальних змін у структурі витрат споживачів не відбулося. Незважаючи на значне зростання цін, споживання продуктів харчування і товарів першої необхідності практично не зменшилось у фізичному вираженні, а в грошовому - виросло. Якщо за січень-вересень 2008 року частка витрат на продукти харчування і товари першої необхідності становила 40% від усіх витрат сім'ї, то за такий же період цього року вона виросла несуттєво - лише на 2%. "Кризовий" раціон українців не став біднішим в порівнянні з докризовим 2008 роком. Хіба що виросла частка традиційних, простих продуктів, і впала частка категорій "другого плану", напівфабрикатів. Наскільки подорожчав споживчий кошик середньої української сім'ї? - За дев'ять місяців цього року він збільшився, у порівнянні з аналогічним періодом минулого року, на 13,9% - до 824,8 грн. Якщо відкинути офіційну інфляцію, то ми відзначаємо навіть зростання - на 4,3%. Але, можливо, в умовах кризи ми стали більше споживати дешевших продуктів харчування? - Ні, структура споживчого кошика практично не змінилася. Буквально на 1% впала частка м'ясопродуктів і на 2% - частка фруктів і овочів. Як змінювалися ціни на основні продукти харчування за даними компанії GfK? - За дев'ять місяців цього року ціни на всі продукти харчування виросли в порівнянні з таким же періодом 2008 року. Найбільш істотну динаміку показали десерти і йогурти, що подорожчали відповідно на 99% і 83% (основний стрибок цін на ці продукти припав на третій квартал цього року). Істотне зростання цін ми також відзначаємо по чаю (48%), каві (36%), томатній пасті (54%), спеціях (+48%), вершковому маслу (39%).Подорожчало й сало - відразу на 40%. Єдиним винятком стала рослинна олія, що подешевшала на 17% у порівнянні з минулим роком. Це відбулося тому, що частина покупців переключилася на більш дешеву розливну олію, а частина - стала купувати більш дешеві марки бутильованої олії або приватні торговельні марки роздробу. Чи скоротилися видатки українців на преміум-продукти в умовах економічної кризи? - Ні, українці не стали менше купувати дорогих продуктів харчування. Як за дев'ять місяців 2009 року, так і за такий же період минулого року частка преміум-продуктів на всьому ринку продуктів харчування залишилася на рівні 2%. Чи змінилася структура споживання по окремих категоріях, наприклад у молочному сегменті? - У цілому за дев'ять місяців цього року, у порівнянні з аналогічним періодом минулого, витрати на молокопродукти виросли на 15% у грошовому вираженні, але в натуральному вимірі наш "молочний кошик" практично не змінився (-0,6%). Хотілося б відзначити цікаву деталь. В "молочному кошику" збільшилася як частка витрат на вершки - з 1 до 2%, так і їх споживання в натуральному вираженні. Це пов'язано з тим, що ми менше стали ходити по ресторанах і кафе і частіше пити каву вдома. Найбільш витратною частиною в споживчому кошику є м'ясопродукти. Чи намагалися українці якимсь чином заощадити на цих продуктах? - Українці суттєво збільшили частку курятини у витратах на купівлю м'ясопродуктів - з 20 до 22%. На стільки ж збільшилася частка іншого свіжого м'яса, а також напівфабрикатів, наприклад фаршу. У той же час "постраждалими" стали делікатеси, ковбаси, сосиски і т.д., тобто готові м'ясні вироби. У цілому витрати на м'ясопродукти збільшилися на 18% у гривнях, але трохи знизилися - на 0,4% - у кілограмах. Чи збільшаться витрати українців перед зимовими святами? - Одна з істотних відмінностей "кризового" періоду полягає в тому, що під час свят ми намагаємося забути про все негативне і влаштувати собі справжній бенкет. Тому наші витрати у свята в порівнянні з буднем різко зростають. Це ми бачили за нашими даними в 2009 Новому році та у Різдво. Тому, якщо не відбудеться ніяких різких змін, які погіршать наш святковий настрій (стрибок курсів, епідемія та ін.), наш святковий стіл буде не гіршим, ніж в 2009 р. А витратимо ми на нього через зростання цін більше на 30-35%. У структурі святкових витрат виросте частка жирів (масла вершкового, рослинної олії, майонезу, маргарину), оскільки ми більше готуємо. Стане більше готових м'ясних виробів, солодощів, а саме шоколаду і т.д. Природно, збільшиться частка алкоголю і преміум-продуктів. Однак цього року українці можуть зіткнутися з тим, що асортимент преміум-продуктів, що традиційно купуються до новорічного столу, буде досить і досить бідним. Логічно припустити, що в період кризи необхідно заощаджувати… - А ми й будемо заощаджувати, наприклад, на дорогих подарунках, але не на святковому столі. Треба ж чимсь себе побалувати. Цим ми відрізняємося від наших європейських сусідів. Наприклад, у німців покупки преміум-солодощів припадають на кінець місяця: заощадивши частину місячного бюджету, німецькі фрау можуть винагородити себе і своїх домочадців перед черговою зарплатою. А от в Україні зростання купівель шоколадок зростає щонеділі, і криза на цю звичку не вплинула. Якими способами українці намагалися заощадити на продуктах харчування? - Хтось змінив місце покупок із супермаркетів на гіпермаркети, аргументуючи це тим, що в останніх асортименти ширші і ціни нижчі. Хтось же, навпаки, став купувати продукти в маленьких магазинчиках, пояснюючи своє рішення тим, що в таких магазинах складно витратити гроші на непотрібні, так звані імпульсні покупки. Частина покупців переорієнтувалася на ринки, вважаючи, що там ціни нижчі, ніж у магазинах. Крім того, українці стали рідше ходити по магазинах, але при цьому купувати більшими обсягами, звертаючи увагу на акції. Це теж спосіб заощадити.
|