Як повідомлялося раніше, в Європі в листопаді спостерігалося зростання продажів автомобілів на 26%. В Україні, в той же час, продовжували фіксувати спад на рівні - 70%. Подібні різноспрямовані тенденції ще сильніше позначилися на загальному становищі українського авторинку на фоні європейських країн. Якщо торік Україна була на 7 місці в Європі, то тепер уже на 16-му. Через відсутність програми підтримки авторинку, за кризовий 2009 рік Україна скотилася на рівень невеликих держав і продовжує падати далі. Ще більший спад за підсумками листопада був зафіксований лише в Латвії (84 %), де ринок нових автомобілів зовсім зник. В Росії авторинок намагаються врятувати всіма силами. Уряд підготував пілотну програму заміни старих автомобілів на нові в 2010 році, субсидує виробників, кредити на доступні авто і стимулює держзамовлення. Оскільки програма ще не запрацювала, до листопада зникло 50% торішнього ринку. Проте, Росія залишається найбільшим ринком в Європі, незважаючи на падіння з 2-го на 5 місце цього року. За даними AUTO-Consulting в Україні в листопаді спостерігався найгірший результат за весь 2009 рік - було продано 10 882 автомобілі. Ще навесні, коли Україна була на 14 місці, показники ринку були близькі до таких в Португалії. Тепер орієнтирами стали Норвегія і Данія. За півроку, завдяки урядовій допомозі португальці не лише утримали ринок, але і добилися зростання продажів на 1%. Так, за підсумками року в Португалії спад склав 25%, проти 74% у Україні. Варто нагадати, що ще в березні в обох країнах продавалася однакова кількість автомобілів, хоча український ринок певно володів великим потенціалом. У листопаді португальські дилери продали вже 15 тисяч автомобілів, а українські - менше 11 тисяч. В AUTO-Consulting відзначають, що ситуація в 2010 році безпосередньо залежатиме від політики української влади. Ринок не зможе відродитися самостійно, тому необхідно стимулювати попит за допомогою грамотної прагматичної програми підтримки. Інакше нас чекатиме результат Ірландії, де в 2008 році також продавали понад 150 тисяч авто, але зараз ринок зникає просто на очах. Українській владі варто взяти на озброєння досвід Німеччини, Франції та Італії, де прямо стимулювали покупку нового авто, або перейняти досвід Чехії, де діяла схожа, але дещо змінена програма. На жаль, в Україні зараз подібних програм немає. Немає навіть жодного законопроекту, в якому були б хоч якісь ознаки порятунку для ринку. Дилери не можуть врятуватися навіть торгівлею автомобілями, що були у вжитку, оскільки не прийнятий відповідний законопроект. В регіонах відзначаються незворотні процеси, коли кваліфікований персонал, на навчання якого знадобилися роки, йде в інші сектори. Для авторинку 2009 став роком втрачених надій, при цьому плани виходу з кризи на 2010 рік просто відсутні.
|